Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Kota Konstantinopel

Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Kota Konstantinopel
Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Kota Konstantinopel

Hadis Nabi Saw direalisasikan hampir 600 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, Khalifah ke-7 Kerajaan Uthmaniyyah dengan 150,000 orang tenteranya. Siapakah Sultan Muhammad Al-Fateh? Apakah kehebatan baginda dan tentera-tenteranya sehingga disebut "Sebaik-baik raja" dan "Sebaik-baik tentera dalam hadis ini? 

Sabdanya Rasullulah saw ketika menggali parit dalam peperangan Khandaq: 

".... Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera...." 
(HRiwayat Imam Ahmad

Umat islam telah berlumba-lumba berusaha membebaskan Konstantinopel seperti mana yang telah dijanjikan oleh Allah swt dalam hadis ini. Namun begitu semuanya menemui kegagalan, peperangan yang menemui kegagalan ialah lima peperangan di zaman Kerajaan Umaiyyah, satu di zaman Kerajaan Abbasiyyah, dan dua di zaman Kerajaan di zaman Uthmaniyyah. 

Biodata Ringkas 

Baginda Sultan Muhammad Al-Fateh dilahirkan pada 29 Mac 1432 M di Adrianapolis (sempadan Turki-Bulgaria). Sejarah hidup baginda telah bermula hampir 800 tahun sebelum kelahirannya kerana telah disebut "Sebaik-baik raja" di dalam hadis. Baginda dikenali dengan gelaran Muhammad Al-Fateh kerana kejayaannya membebaskan Konstantinopel. 

Baginda menaiki tahta ketika berusia 19 tahun dan memerintah selama 30 tahun (1451-1481). Baginda merupakan seorang pemimpin dan panglima yang ulung yang memimpin sendiri 25 siri ketenteraan. Baginda mangkat pada 3 Mei 1481 akibat sakit gout tetapi ada juga yang berpendapat baginda mangkat kerana diracun. 

Pendidikan 
Sultan Muhammad Al-Fateh menerima pendidikan dalam bidang agama melalui gurunya, Syeikh Shamsuddin Al-Wali keturunan Saidina Abu Bakar As-Siddiq ra. Dalam ilmu peperangan, baginda diajar teknik peperangan seperti strategik, memanah, dan menunggang kuda oleh panglima-panglima tentera baginda. 

Dalam bidang akademik pula, Sultan Muhammad Al-Fateh adalah seorang yang fasih bertutur dalam tujuh bahasa iaitu Bahasa Arab, Bahasa Latin, Bahasa Greek, Bahasa Serbia, Bahasa Turki, dan Bahasa Hebrew. 

Dalam bidang ilmu pemerinahan pula, ayahandanya Sultan Murad II, mendidik Sultan Muhammad Al-Fateh bersuluk ke Pulau Magnesia dan telah melantik Sultan Muhammad Al-Fateh yang berusia 12 menjadi Khalifah dan pada usia semuda itu juga, baginda telah mahir tipu daya musuh. 

Keperibadian
Sultan Muhammad Al-Fateh sentiasa bersifat tawaduk (merendah diri). Semasa membina Benteng Rumeli Hissari baginda membuka baju dan serban hanya semata-mata untuk mengangkat batu dan pasir tindakan Sultan Muhammad Al-Fateh ini menjadi ikutan ulama dan menteri untuk turut sama bekerja. Baginda seorang yang tenang, pendiam, berani, sabar, dan tegas dan kuat menyimpan rahsia pemerintahan. Baginda sangat cintakan ulama dan selalu berbincang dengan mereka perihal permasalahan negara. 

Pada kali pertama solat jumaat hendak didirikan timbul masalah siapakah yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan semua tenteranya termasuk dirinya untuk berdiri lantas bertanya,"Siapakah diantara mereka sejak baligh sehingga kini pernah meninggalkan solat fardu walaupun sekali, sila duduk! Tiada seorang pun yang duduk kerana tiada seorang pun diantara mereka pernah meninggalkan solat fardu. 

Baginda bertanya lagi,"Siapakah diantara mereka sejak baligh pernah meninggalkan solat rawatib, sila duduk! Sebahagian tenteranya duduk. 

Kemudian, Sultan Muhammad Al-Fateh bertanya lagi,"Siapakah diantara kita diantara mereka sejak baligh pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam. Kali ini semuanya duduk kecuali Sultan Muhammad Al-Fateh. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardu, solat sunat rawatib dan solat tahajud sejak baligh. Baginda adalah sebaik-baik raja yang telah disyariatkan oleh Rasullulah saw dalam hadisnya. 

Persiapan Awal membebaskan Konstantinopel 
Selama 2 tahun selepas menaiki tahta Sultan Muhammad Al-Fateh telah mengkaji pelan Kota Konstantinopel bagi mengenalpasti titik kelemahan dan kekuatannya. Beliau mengkaji sebab-sebab kegagalan peperangan-peperangan yang terdahulu serta berbincang dengan panglima-panglima tentang strategi yang sesuai digunakan. Strategi yang dilancarkan terhadap tentera Rom ini mengandungi strategi daripada peperangan oleh Rasullulah saw dan Salahuddin Al-Ayyubi kerana dua ikon hebat ini menjadi tempat rujukan yang paling disanjungi oleh Sultan Muhammad Al-Fateh. 


meriahmuhammadalfateh
Meriah Muhammad Al-Fateh

Sultan Muhammad Al-Fateh mengarahkan dibina peralatan meriah besar yang termoden yang boleh menembak bom seberat 300 kg sejauh 1 batu. Benteng Rumeli Hissari dibina ditebing sebelah Eropah lebih kurang 5 batu dari Kota Konstantinopel di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildrim dahulu. Benteng ini mengawal rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus. Perjanjian damai dibuat dengan pihak Wallachia, Serbia dan Hungary untuk memecilkan Konstantinopel apabila diserang nanti. 

Sultan Muhammad Al-Fateh membawa para ulama dan pakar motivasi ke medan perang yang bertujuan memberikan motivasi semangat jihad tenteranya. Sebaik sahaja menghampiri dinding kubu Kota Konstantinopel baginda mengarahkan dilaungkan azan dan solat berjemaah. Tentera Byzantine gentar melihat 150,000 tentera islam bersolat dan melaungkan azan yang memecahkan kesunyian alam. 
tembokkotakonstantinopel
Tembok Kota Konstantinopel
Setelah segala persiapan lengkap diatur, baginda menghantar utusan kepada Raja Byzantine supaya menyerah diri. Keengganan Raja Byzantine menyerah mengakibatkan kota tersebut dikepung pada 19 April 1453 serangan dimulakan. Kota Konstantinopel dihujani peluru meriam selama 48 hari. Setengah dinding luarnya telah rosak tetapi tengahnya masih teguh. Tembok Kota Konstantinopel ini mempunyai tiga lapisan, setinggi 25 kaki dan sejauh 160 kaki  

Menara Bergerak 
Seterusnya, Sultan Muhammad Al-Fateh telah mengarahkan penggunaan menara bergerak yang lebih tinggi dari dinding kubu Byzantine dan memuatkan ratusan tentera. Tentera Byzantine telah memusnahkan menara bergerak ini setelah ianya menembusi dinding tengah kubu mereka. 

Pope di Rom menghantar bantuan 5 armada yang dipenuhi dengan senjata dan tentera. Perairan Teluk Horn direntang dengan rantai besi untuk menghalang kemaraan armada Uthamiyyah (tentera islam). Ini menaikkan semula semangat tentera Byzantine. Kegembiraan mereka tidak lama. 

Melancarkan Kapal Perang dari Puncak Gunung 
Keesokkannya mereka dikejutkan dengan kehadiran 72 buah kapal perang Uthmiyyah di Teluk Perairan Golden Horn. Ini adalah kebijaksanaan Sultan Muhammad Al-Fateh mengangkut kapal-kapal ke atas gunung dan kemudian diluncurkan semula ke perairan Teluk Golden Horn. Taktik ini diakui antara peperangan (warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan barat sendiri. Kapal-kapal ini membedil dinding pertahanan belakang kota. Kapal-kapal perang tentera Byzantine habis terbakar terkenal bedilan meriam Uthmaniyyah. 

Pertahanan Byzantine semakin lemah. Sultan Muhammad Al-Fateh mengambil kesempatan pada malamnya dengan memberikan semangat kepada tenteranya serta mengingatkan tentang hadis Rasullulah saw dan berdoa kepada Allah SWT. 

Memanjat dan Melastik Dinding Kota 
Keesokkan paginya tentera islam telah memanjat tembok dengan tangga dan cuba merobohkannya dengan lastik besar. Tentangan sengit oleh tentera Byzantine menyebabkan ramai tentera islam yang syahid. Baginda memerintahkan tenteranya berundur tetapi bedilan meriam diteruskan sehingga tengahari. 

Pengepungan selama 53 hari tanpa sebarang tanda-tanda kejayaan telah menimbulkan rasa bosan dan menghilangkan keyakinan tentera Sultan Muhammad Al-Fateh. Pada saat, yang genting itu baginda berucap untuk menaikkan semangat tenteranya "Wahai tenteraku, aku bersedia untuk mati di jalan Allah. Sesiapa yang mahu syahid ikutlah aku".

Mendengar itu, Hasan Ulubate salah seorang tentera baginda yang mengetuai sekumpulan kecil 30 tentera membuka dan melompat masuk ke dalam kubu musuh sambil mencacak bendera islam disitu. Mereka kesemuanya gugur syahid setelah dihujani dengan anak panah musuh. Kemudian, tentera islam menyerbu bertali arus menembusi barisan pertahanan Byzantine sambil melaungkan kalimah "Allahu Akbar".

Penawanan Kota Konstantinopel 
Pada 29 Mei 1453 Kota Konstantinopel jatuh ke tangan islam. Baginda menukar namanya kepada Islambol (islam keseluruhannya) dan kemudian akhirnya di tukar nama Istanbul. Gereja Besar St.Sophie ditukar kepada Masjid Aya Sofiya. Sultan Muhammad Al-Fateh dengan tawaduk melumurkan tanah ke dahinya lalu melakukan sujud syukur. Semenjak peristiwa inilah baginda diberikan gelaran "Al-Fateh" yang bermaksud pembuka atau penakluk lantaran kejayaannya membebaskan Kota Konstantinopel.

Hari ini kita ketandusan pemimpin yang berjiwa rakyat serta berkarisma seperti Sultan Muhammad Al-Fateh untuk mengembalikan tamadun dan kegemilangan islam kembali. Marilah kita mulakan langkah menakluk diri seperti mana Sultan Muhammad Al-Fateh telah berjaya menakluk kota hebat seperti Kota Konstantinopel ini.  

Sekian.... 
Previous
Next Post »

30 comments

Write comments
August 10, 2014 at 2:30 PM delete

salam syawal Mselim

saya baru sahaja menonton video klip pasal sultan muhammad al fateh yang hebat ini.

Reply
avatar
August 10, 2014 at 2:30 PM delete

Memang ternyata umat Islam memiliki hero yang hebat

Reply
avatar
August 10, 2014 at 2:31 PM delete

Hero-hero Islam sememangnya nyata tidak seperti hero barat hanya hebat di dalam filem atau cerita

Reply
avatar
August 10, 2014 at 2:31 PM delete

saya cukup kagum dengan perjalanan hidup Sultan Muhammad Al-Fateh

Reply
avatar
tenku butang
AUTHOR
August 10, 2014 at 3:02 PM delete

o.. Konstantinopel tu Istanbul rupanya.. sib baik nama sekarangnya Istanbul.. kalau masih Konstantinopel.. jenuh n berbelit2 lidah nak sebut.. tq atas perkongsian ini.. memang jarang baca menda2 sejarah camni.. tq sangat2 sudi share

Reply
avatar
Pha Is
AUTHOR
August 10, 2014 at 6:03 PM delete

antara hero yg dikenang dalan sejarah islam.. :)

Reply
avatar
August 10, 2014 at 6:39 PM delete

salam petang, satu perkongsian yang menarik.. :)

Reply
avatar
RDZ Z
AUTHOR
August 10, 2014 at 9:35 PM delete

Salah seorang tokoh Islam yang hebat...

Reply
avatar
August 11, 2014 at 8:16 AM delete

Tokoh hebat yang ramai tak tahu....

Reply
avatar
ctfand
AUTHOR
August 11, 2014 at 9:55 AM delete

pembacaan serius di awal pagi. terima kasih kerana berkongsi, mselim..
Selamat Hari Raya... :)

Reply
avatar
August 11, 2014 at 10:54 AM delete

Assalaamualaikum mSelim. Kita sangat merindui kehadiran seorang lg raja sehebat ini.Subhaanallah..

Reply
avatar
Cik Itah@RRP
AUTHOR
August 11, 2014 at 4:23 PM delete

salam. tokoh yang hebat ni..perkongsian yang bermanfaat :)

Reply
avatar
August 11, 2014 at 10:56 PM delete

Strategi peperangan yang hebat

Reply
avatar
August 11, 2014 at 10:57 PM delete

Ramai kawan saya menamakan Anak lelaki sulung mereka al- fateh,

Reply
avatar
August 11, 2014 at 10:58 PM delete

Sejarah Islam yang patut kita ambil iktibarnya

Reply
avatar
August 11, 2014 at 11:35 PM delete

hebat al fateh..tq info ya http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/

Reply
avatar
Sobri Yaacob
AUTHOR
August 12, 2014 at 6:02 AM delete

salam bro mslim..
tq sharing bro..byak ilmubaru dpat tahu.. menarik..

Reply
avatar
August 12, 2014 at 1:04 PM delete

aiwah.. sultan muhammad al fateh.. salam syawal.. :)

Reply
avatar
Vee Sandi
AUTHOR
August 12, 2014 at 2:42 PM delete

masjid aya sofia masih berdiri teguh hingga sekarang ...

Reply
avatar
August 12, 2014 at 4:19 PM delete

Perkongsian yang menarik. Penggunaan siege cannon oleh tentera Muhammad Al-Fateh memang legendary. Umat Islam pada waktu itu menguasai lapangan sains dan teknologi. Justeru, tidak hairanlah umat Islam pada waktu itu dipandang mulia oleh seluruh umat manusia.

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
August 13, 2014 at 12:54 AM delete

Assalam MSelim3 & Salam Syawal...

Pemimpin Islam yg patut kita kenang & contohi... Semoga kita dpt mengembalikan kegemilangan Islam spt dizaman beliau... aamiin...

Reply
avatar
Bin Muhammad
AUTHOR
August 13, 2014 at 11:29 AM delete

Semoga Al Qassam punya semangat dan berjaya spt Al Fateh... Dapat membebaskan semula Palestin dari Zionis! Amiin...

Reply
avatar
Akif Imtiyaz
AUTHOR
August 15, 2014 at 1:42 AM delete

Satu perkongsian yang baik utk kita semua ..

Reply
avatar
Ayu Zan
AUTHOR
September 5, 2014 at 10:54 PM delete

suka sangat dengan nama alfateh tu..

kalau semua pemimpin islam mencontohi akhlak dan peribadi sultan muhammad alfateh ni, indah kan..

Reply
avatar
riswan mansur
AUTHOR
January 1, 2016 at 1:02 AM delete

Assalamualaikum saudara mselim, sy sgt berminat dgn article ini, mohon copy utk sy share ke blog sy. lagi 1, sy nk minta tnjuk ajar saudara mselim mengenai google adsense. Jika saudara tidak keberatan, tlong ajar sy.

Reply
avatar
May 18, 2016 at 12:08 PM delete

sy tertarik bab ulawate hasan dan 30 orang perajurit merempuh kubu musuh dan semuanya terbunuh dipanah(syahid)...agaknya kita buat tak?

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon