Doa Merawat Kayap

Posted by

kayap


Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis iaitu kayap melukut, kayap jagung dan kayap ular atu nama saintifiknya herpes zoster atau disebut shingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu kelompak virus herpes. Apabila virus ini berada dalam badan. mangsa akan berasa demam ,tekak loya dan pening berpanjangan. Badan pesakit pula akan dijangkiti ruam panas, badan sengal dan hilang selera makan. Bagi pesakit kayap yang lebih serius, pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan. 


Jika anda ada simtom-simtom penyakit kayap, silalah berjumpa doktor atau mencuba rawatan tradisional atau petua yang difikirkan bersesuaian dengan penyakit kayap ini. 

Petua 1 : Asah kulit pokok kerayong dan disapukan di tempat yang dijangkiti . Kayap tersebut akan kering dan boleh dikoyakkan . 

Petua 2 : Potong batang keladi candik dan ambil airnya lalu disapukan ke tempat sakit. Besoknya kayap boleh dikoyakkan dan pulih. 

Petua 3 : Ambilkan 10 duri pokok kekabu dan asahkan duri itu sehingga keluar cecair yang agak pekat. Tadahkan dalam satu bekas, kemudian sapukan cecair duri kekabu ini dan sapukan pada bahagian anggota badan anda yang ada kayap itu. Amalkan petua ini berulangkali sehingga kayap anda kering dan sembuh. 

Petua 4 : Daun cili boleh mengubati penyakit kayap . Ambil beberapa daun cili dan kapur makan dan kemudian tumbuk dan ramaskan daun cili serta campurkan dengan sedikit kapur makan. Sapukan di bahagia yang terkena kayap . Lakukan sehari 2 kali . Kayap akan pudar dan baik dalam masa beberapa hari. 


Untuk rawatan secara islamik pula anda boleh guna kombinasi doanya ini : 

1- Surah al-Fatihah 

surahalfatihah

2- Bismillah Lima

bismillahlima

3- Surah al-Hasyr ayat 21-24

surahalhasyrayat21-24

4- Selawat Syifa

selawatsyifa

5- Doa Barah ( surah al-qalam 1~2) 

Sumber : Penyembuhan Penyakit Dengan Ayat-Ayat dan Doa-Doa Mustajab


FOLLOW and JOIN to Get Update!

Social Media Widget SM Widgets




Demo Blog NJW V2 Updated at: 4:00 PM
Posted by Mohd Selim Zainal
mselim3.blogspot.com Updated at: 4:00 PM

21 comments:

  1. salam mselim..thanks for the petua dan doa tu...harap dijauhi penyakit ni insyallah...

    ReplyDelete
  2. aslmualaikum mselim, farah pernah dengar tentang kayap dan kayap ular tu, dan mama farah kata kayap ular tu sangat bahaya... tapi tak pernah tengok macam mana rupa kayap, ni bila dah tengok, ooo macam ni rupanya...bahaya kan penyakit ni, huishh moga2 dijauhkanlah.... ada kawan lama dulu pernah terkena kayap ular... Alhamdulillah dah sembuh, thanks for sharing this great piece of info mselim...

    ReplyDelete
  3. cik akak pernah kena benda nie..dekat sebulan baru baiknya..huhu..

    berubat cara tradisional...

    ReplyDelete
  4. thanks for sharing.... manfaat utk semua...

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum mselim,
    Thanks share! Baru je hari tu abg niesa kena kayap...

    ReplyDelete
  6. assalamualikum terima kasih sharing..

    baru tahu tentang doa ini

    ReplyDelete
  7. Bagus nya sharing ni insya Allah nnt leh cuba

    ReplyDelete
  8. penyakit kayap ni ada juga yg disebabkan oleh jin yg menempel ...

    ReplyDelete
  9. Assalam MSelim3;
    Perkongsian yg bermanfaat.. t kasih

    ReplyDelete
  10. Terima kasih info yg bermanfaat terutama bahagian doa2 tu..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum

    yana pernah kena benda ni dulu.tapi tak tahu pulak kayap namanya
    gelembung air dan gatal2.. apapun thanks kongsi info :)

    ReplyDelete
  12. terima kasih ats pkongsian bro..insaallah bleh diamalkan nanti :)

    ReplyDelete
  13. wah bagusnya. perkongsian yg baik mselim. moga memberi manfaat pd sesiapa yg menghidap kayap. nampak mcm menyakitkan. kemerah-merahan. hope diorg try doa n panduan ni.

    ReplyDelete
  14. Emm pernah gak naik kayap ni.tapi mujurlah kayap tak bisa..keja jer dia naik..terima kasih atas perkongsian ni..

    ReplyDelete
  15. pernah terbaca tentang kayap ular yang boleh membawa maut..memang bahaya kan.

    Terima kasih berkongsi doa dan petua yang boleh diamalkan :)

    ReplyDelete
  16. info yg menarik
    terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  17. Salam hormat.Setiap penyakit pasti ada penawarnya.Syukur kpd Allah penawar kayap sudah ditemui.Dapatkan maklumat lanjut di Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre Gombak. 019 6676236-Dr Wan sedia membantu.

    ReplyDelete
  18. Ni saye jadi kayap di alur mate..sakit sngat mcm kne cili.api..

    ReplyDelete
  19. ubati kayap dengan imune booster shaklee
    insyallah

    rujuk sini http://metrobestmom.blogspot.com/2012/08/kayap-ular-hilang-dengan-nutriferon.html

    ReplyDelete

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3

Loading...
My Photo

Assalammualaikum...w.k.t, 

Mengamalkan dasar berbaik-baik sesama blogger. Pesanan : 
Dalam dakwah tiada istilah Copyright . Daripada Abdullah bin 'Amr r.a, Rasullulah saw telah bersabda :"Balighu anni walau ayah. (sampaikan daripadaku walaupun satu ayat) - Hadis Bukhari 
-------------------------------
Status mselim3 : Kalau ada kesudian , kalau ambil artikel kat sini minta link kan ke blog nie, yer...budi tuan/puan Allah aje membalas-Nya.

My Blog List

Berminat Dengan Artikel?

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner