Doa Merawat Kayap

kayap


Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis iaitu kayap melukut, kayap jagung dan kayap ular atu nama saintifiknya herpes zoster atau disebut shingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu kelompak virus herpes. Apabila virus ini berada dalam badan. mangsa akan berasa demam ,tekak loya dan pening berpanjangan. Badan pesakit pula akan dijangkiti ruam panas, badan sengal dan hilang selera makan. Bagi pesakit kayap yang lebih serius, pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan. 


Jika anda ada simtom-simtom penyakit kayap, silalah berjumpa doktor atau mencuba rawatan tradisional atau petua yang difikirkan bersesuaian dengan penyakit kayap ini. 

Petua 1 : Asah kulit pokok kerayong dan disapukan di tempat yang dijangkiti . Kayap tersebut akan kering dan boleh dikoyakkan . 

Petua 2 : Potong batang keladi candik dan ambil airnya lalu disapukan ke tempat sakit. Besoknya kayap boleh dikoyakkan dan pulih. 

Petua 3 : Ambilkan 10 duri pokok kekabu dan asahkan duri itu sehingga keluar cecair yang agak pekat. Tadahkan dalam satu bekas, kemudian sapukan cecair duri kekabu ini dan sapukan pada bahagian anggota badan anda yang ada kayap itu. Amalkan petua ini berulangkali sehingga kayap anda kering dan sembuh. 

Petua 4 : Daun cili boleh mengubati penyakit kayap . Ambil beberapa daun cili dan kapur makan dan kemudian tumbuk dan ramaskan daun cili serta campurkan dengan sedikit kapur makan. Sapukan di bahagia yang terkena kayap . Lakukan sehari 2 kali . Kayap akan pudar dan baik dalam masa beberapa hari. 


Untuk rawatan secara islamik pula anda boleh guna kombinasi doanya ini : 

1- Surah al-Fatihah 

surahalfatihah

2- Bismillah Lima

bismillahlima

3- Surah al-Hasyr ayat 21-24

surahalhasyrayat21-24

4- Selawat Syifa

selawatsyifa

5- Doa Barah ( surah al-qalam 1~2) 

Sumber : Penyembuhan Penyakit Dengan Ayat-Ayat dan Doa-Doa Mustajab

Previous
Next Post »

23 comments

Write comments
February 18, 2014 at 12:50 PM delete

salam mselim..thanks for the petua dan doa tu...harap dijauhi penyakit ni insyallah...

Reply
avatar
February 18, 2014 at 1:29 PM delete

aslmualaikum mselim, farah pernah dengar tentang kayap dan kayap ular tu, dan mama farah kata kayap ular tu sangat bahaya... tapi tak pernah tengok macam mana rupa kayap, ni bila dah tengok, ooo macam ni rupanya...bahaya kan penyakit ni, huishh moga2 dijauhkanlah.... ada kawan lama dulu pernah terkena kayap ular... Alhamdulillah dah sembuh, thanks for sharing this great piece of info mselim...

Reply
avatar
Nao Mei
AUTHOR
February 18, 2014 at 1:32 PM delete

cik akak pernah kena benda nie..dekat sebulan baru baiknya..huhu..

berubat cara tradisional...

Reply
avatar
hajar
AUTHOR
February 18, 2014 at 2:32 PM delete

thanks for sharing.... manfaat utk semua...

Reply
avatar
Niesa
AUTHOR
February 18, 2014 at 4:13 PM delete

Assalammualaikum mselim,
Thanks share! Baru je hari tu abg niesa kena kayap...

Reply
avatar
Aku Penghibur
AUTHOR
February 18, 2014 at 5:23 PM delete

assalamualikum terima kasih sharing..

baru tahu tentang doa ini

Reply
avatar
Kucing Hitam
AUTHOR
February 18, 2014 at 5:57 PM delete

Bagus nya sharing ni insya Allah nnt leh cuba

Reply
avatar
Pha Is
AUTHOR
February 18, 2014 at 9:22 PM delete

perkongsian yg baik..

Reply
avatar
Vee Sandi
AUTHOR
February 18, 2014 at 9:37 PM delete

penyakit kayap ni ada juga yg disebabkan oleh jin yg menempel ...

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
February 19, 2014 at 6:43 AM delete

Assalam MSelim3;
Perkongsian yg bermanfaat.. t kasih

Reply
avatar
February 19, 2014 at 11:56 AM delete

Pkongsian bmnafaat.. In Shaa Allah...

Reply
avatar
PakcikLie PCL
AUTHOR
February 19, 2014 at 12:46 PM delete

Terima kasih info yg bermanfaat terutama bahagian doa2 tu..

Reply
avatar
Marliyana Mk
AUTHOR
February 19, 2014 at 1:17 PM delete

Assalamualaikum

yana pernah kena benda ni dulu.tapi tak tahu pulak kayap namanya
gelembung air dan gatal2.. apapun thanks kongsi info :)

Reply
avatar
Sobri Yaacob
AUTHOR
February 19, 2014 at 3:02 PM delete

terima kasih ats pkongsian bro..insaallah bleh diamalkan nanti :)

Reply
avatar
Yumida Huda
AUTHOR
February 19, 2014 at 6:16 PM delete

wah bagusnya. perkongsian yg baik mselim. moga memberi manfaat pd sesiapa yg menghidap kayap. nampak mcm menyakitkan. kemerah-merahan. hope diorg try doa n panduan ni.

Reply
avatar
Hafizul
AUTHOR
February 20, 2014 at 1:22 AM delete

Emm pernah gak naik kayap ni.tapi mujurlah kayap tak bisa..keja jer dia naik..terima kasih atas perkongsian ni..

Reply
avatar
Puteri Kasih
AUTHOR
February 20, 2014 at 12:04 PM delete

pernah terbaca tentang kayap ular yang boleh membawa maut..memang bahaya kan.

Terima kasih berkongsi doa dan petua yang boleh diamalkan :)

Reply
avatar
Sop Nama Saya
AUTHOR
February 20, 2014 at 11:48 PM delete

info yg menarik
terima kasih atas perkongsian

Reply
avatar
Dr Wan
AUTHOR
April 16, 2014 at 5:43 PM delete

Salam hormat.Setiap penyakit pasti ada penawarnya.Syukur kpd Allah penawar kayap sudah ditemui.Dapatkan maklumat lanjut di Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre Gombak. 019 6676236-Dr Wan sedia membantu.

Reply
avatar
Daus Azmi
AUTHOR
May 25, 2014 at 7:41 AM delete

Ni saye jadi kayap di alur mate..sakit sngat mcm kne cili.api..

Reply
avatar
June 24, 2014 at 3:56 PM delete

ubati kayap dengan imune booster shaklee
insyallah

rujuk sini http://metrobestmom.blogspot.com/2012/08/kayap-ular-hilang-dengan-nutriferon.html

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
November 21, 2015 at 12:56 AM delete

assalamualaikum kak... berubat cara traditional mcm mne kak

Reply
avatar
November 21, 2015 at 12:57 AM delete

assalamualaikum kak... berubat cara traditional mcm mne kak

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon