Doa Merawat Kayap

on Tuesday, February 18, 2014

kayap


Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis iaitu kayap melukut, kayap jagung dan kayap ular atu nama saintifiknya herpes zoster atau disebut shingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu kelompak virus herpes. Apabila virus ini berada dalam badan. mangsa akan berasa demam ,tekak loya dan pening berpanjangan. Badan pesakit pula akan dijangkiti ruam panas, badan sengal dan hilang selera makan. Bagi pesakit kayap yang lebih serius, pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan. 


Jika anda ada simtom-simtom penyakit kayap, silalah berjumpa doktor atau mencuba rawatan tradisional atau petua yang difikirkan bersesuaian dengan penyakit kayap ini. 

Petua 1 : Asah kulit pokok kerayong dan disapukan di tempat yang dijangkiti . Kayap tersebut akan kering dan boleh dikoyakkan . 

Petua 2 : Potong batang keladi candik dan ambil airnya lalu disapukan ke tempat sakit. Besoknya kayap boleh dikoyakkan dan pulih. 

Petua 3 : Ambilkan 10 duri pokok kekabu dan asahkan duri itu sehingga keluar cecair yang agak pekat. Tadahkan dalam satu bekas, kemudian sapukan cecair duri kekabu ini dan sapukan pada bahagian anggota badan anda yang ada kayap itu. Amalkan petua ini berulangkali sehingga kayap anda kering dan sembuh. 

Petua 4 : Daun cili boleh mengubati penyakit kayap . Ambil beberapa daun cili dan kapur makan dan kemudian tumbuk dan ramaskan daun cili serta campurkan dengan sedikit kapur makan. Sapukan di bahagia yang terkena kayap . Lakukan sehari 2 kali . Kayap akan pudar dan baik dalam masa beberapa hari. 


Untuk rawatan secara islamik pula anda boleh guna kombinasi doanya ini : 

1- Surah al-Fatihah 

surahalfatihah

2- Bismillah Lima

bismillahlima

3- Surah al-Hasyr ayat 21-24

surahalhasyrayat21-24

4- Selawat Syifa

selawatsyifa

5- Doa Barah ( surah al-qalam 1~2) 

Sumber : 
Penyembuhan Penyakit Dengan Ayat-Ayat dan Doa-Doa Mustajab
Ranking: 5

{ 21 comments... read them below or add one }

Kisah Si Dairy said...

salam mselim..thanks for the petua dan doa tu...harap dijauhi penyakit ni insyallah...


February 18, 2014 at 12:50 PM
Farah Waheda Wahid said...

aslmualaikum mselim, farah pernah dengar tentang kayap dan kayap ular tu, dan mama farah kata kayap ular tu sangat bahaya... tapi tak pernah tengok macam mana rupa kayap, ni bila dah tengok, ooo macam ni rupanya...bahaya kan penyakit ni, huishh moga2 dijauhkanlah.... ada kawan lama dulu pernah terkena kayap ular... Alhamdulillah dah sembuh, thanks for sharing this great piece of info mselim...


February 18, 2014 at 1:29 PM
Nao Mei said...

cik akak pernah kena benda nie..dekat sebulan baru baiknya..huhu..

berubat cara tradisional...


February 18, 2014 at 1:32 PM
hajar said...

thanks for sharing.... manfaat utk semua...


February 18, 2014 at 2:32 PM
Niesa said...

Assalammualaikum mselim,
Thanks share! Baru je hari tu abg niesa kena kayap...


February 18, 2014 at 4:13 PM
Aku Penghibur said...

assalamualikum terima kasih sharing..

baru tahu tentang doa ini


February 18, 2014 at 5:23 PM
Kucing Hitam said...

Bagus nya sharing ni insya Allah nnt leh cuba


February 18, 2014 at 5:57 PM
Pha Is said...

perkongsian yg baik..


February 18, 2014 at 9:22 PM
Vee Sandi said...

penyakit kayap ni ada juga yg disebabkan oleh jin yg menempel ...


February 18, 2014 at 9:37 PM
Khir Khalid said...

Assalam MSelim3;
Perkongsian yg bermanfaat.. t kasih


February 19, 2014 at 6:43 AM
Abak Lorong Cinta said...

Pkongsian bmnafaat.. In Shaa Allah...


February 19, 2014 at 11:56 AM
PakcikLie PCL said...

Terima kasih info yg bermanfaat terutama bahagian doa2 tu..


February 19, 2014 at 12:46 PM
Marliyana Mk said...

Assalamualaikum

yana pernah kena benda ni dulu.tapi tak tahu pulak kayap namanya
gelembung air dan gatal2.. apapun thanks kongsi info :)


February 19, 2014 at 1:17 PM
Sobri Yaacob said...

terima kasih ats pkongsian bro..insaallah bleh diamalkan nanti :)


February 19, 2014 at 3:02 PM
Yumida Huda said...

wah bagusnya. perkongsian yg baik mselim. moga memberi manfaat pd sesiapa yg menghidap kayap. nampak mcm menyakitkan. kemerah-merahan. hope diorg try doa n panduan ni.


February 19, 2014 at 6:16 PM
Hafizul said...

Emm pernah gak naik kayap ni.tapi mujurlah kayap tak bisa..keja jer dia naik..terima kasih atas perkongsian ni..


February 20, 2014 at 1:22 AM
Puteri Kasih said...

pernah terbaca tentang kayap ular yang boleh membawa maut..memang bahaya kan.

Terima kasih berkongsi doa dan petua yang boleh diamalkan :)


February 20, 2014 at 12:04 PM
Sop Nama Saya said...

info yg menarik
terima kasih atas perkongsian


February 20, 2014 at 11:48 PM
Dr Wan said...

Salam hormat.Setiap penyakit pasti ada penawarnya.Syukur kpd Allah penawar kayap sudah ditemui.Dapatkan maklumat lanjut di Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre Gombak. 019 6676236-Dr Wan sedia membantu.


April 16, 2014 at 5:43 PM
Daus Azmi said...

Ni saye jadi kayap di alur mate..sakit sngat mcm kne cili.api..


May 25, 2014 at 7:41 AM
irnawati mohd mydin said...

ubati kayap dengan imune booster shaklee
insyallah

rujuk sini http://metrobestmom.blogspot.com/2012/08/kayap-ular-hilang-dengan-nutriferon.html


June 24, 2014 at 3:56 PM

Post a Comment

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© mselim3.blogspot.com | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO