Hafshah as- Isteri Rasullulah saw

hafshahbintiumar


Puteri Solehah amirul mukminin; Sayyidah Hafshah Umar bin Khattab ra ini dinikahi oleh Rasullulah saw setelah habis iddahnya dengan bekas suaminya yang sama berasal dari Kota Mekah. 



Menurut sebahagian riwayat , dinyatakan bahawa Hafshah dilahirkan pada 5 tahun sebelum Nabi Muhammad saw diangkat menjadi rasul, dan sudah sah berkeluarga dengan beliau tatkala usianya telah mencapai dua puluh tahun. 

Disebutkan , usia Hafshah enam tahun lebih tua dari adik lelakinya yang bernama Abdullah bin Umar

Mulanya Saidina Umar bin Khattab menyerahkan urusan puterinya yang sudah cukup dewasa ini kepada Abu Bakar as Siddiq , namun kerana tiada jawapan dari sahabat rasullulah yang lain, dia adalah Saidina Usman bin Affan. Dari pemuda itu pula Umar belum mendapatkan harapan, katanya,"Hai Umar sekarang aku belum hendak kahwin." 

Kemudian, Umar menceritakan keadaan keluarganya tadi kepada Rasullulah saw dengan harapan baginda dapat membantunya dalam penyelesaian jalan keluarnya.

Umar berkata kepada Rasullulah saw,"Aku berkeinginan puteriku , Hafshah menemukan calon suami yang lebih baik dari Usman, juga dia akan menjumpai calon isteri yang melebihi Hafshah..." 

Apabila baginda mendengar pertuturan sahabatnya, maka baginda langsung menyampaikan hartanya untuk meminang Sayyidah Hafshah ketika itu juga. 

Sedang calon isteri Usman yang dinyatakan oleh Saidina Umar tadi adalah puteri hasil perkahwinan Rasullulah saw dengan Sayyidah Hafshah nanti, namanya Ruqayyah . 

Betapa terharu hati Umar menerima maksud Rasullulah saw , baginda utusan Allah yang sangat mulia di atas segala makhluk ciptaan-Nya sudi bermertua sahabatnya oleh kerana didorong oleh perasaan bahagia seperti apa yang dirasakan oleh Umar, maka Abu Bakar mendekatinya seraya menayakan perihal keluarga Umar yang sebenarnya. Namun, tidak dijawabnya dengan jujur. Takut kalau pengakuannya akan sombong diri dan merendahkan sahabatnya yang lain. Sebab itu, Umar selalu mengelak dari kebenarannya. 

Kata Abu Bakar,"Tidakkah kau temukan Ali bin Abi Talib. Aku berjanji tidak akan memberitahu beritamu ini. "

Beberapa waktu, setelah perkahwinan Rasullulah saw dengan Sayyidah Hafshah , baginda menalaknya dengan talak satu, namun baginda rujuk kembali apabila Jabril menyampaikan perintah Allah kepadanya. 

Kata Jibril kepada Rasullulah saw:"Sesungguhnya dia tanggunjawabmu, kerana dialah isterimu sampai di syurga kelak." 
Umar bin Khattab berkata:"Hafshah dilahirkan saat perkahwinan salah seorang kerabatnya, dan dia dikahwini Rasullulah saw pada bulan Syaaban, tahun ketiga Hijrah." 

Sayyidah Hafshah meninggal dunia pada tahun keempat puluh Hijrah. Dia telah meriwayatkan sejumlah sekitar 60 hadis Rasullulah saw. 4 diantaranya diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, dan 6 buah hadis lainnya diriwayatkan oleh Imam Muslim sendiri. Keselamatan bagimu, hal isteri Rasullulah saw. 



Petikan : 
Buku " Kisah Motivasi Hidup Tenteram & Bahagia"
Halaman 83-84
Previous
Next Post »

5 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
November 14, 2012 at 1:26 PM delete

perkongsian yg bagus

Reply
avatar
ajax85
AUTHOR
November 15, 2012 at 1:28 PM delete

betapa sygnya nabi ke atas isterinya..hehe

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
November 28, 2013 at 9:04 PM delete

Oh.. mcm tu !!

Kami menjemput semua blogger Ping di PingBlog.Net,Skrip agregator terkini dengan ping sangat mudah kerana auto description dan juga auto image.Artikel anda akan dipost pada twitter dan 294 fanpage serta group facebook.Kualiti Backlink,dan highkan rank blog anda !! Kami juga akan memberi nasihat secara percuma sekiranya ada kesilapan SEO pada blog anda

Reply
avatar
December 11, 2013 at 8:30 AM delete

memang hebat. para wanita perlu contohi beliau

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon