MUKZIJAT 10- ABU JAHAL DIHALANGI OLEH UNTA YANG SANGAT BESAR

kisahmukjizatnabi

Setiap orang yang ingin berbuat kejahatan kepada Rasulullah akan menerima balasan daripada Allah SWT. Walaupun berbagai tipu daya yang mereka lakukan maka Allah akan membela Rasul-Nya dengan memberikan mukjizat yang luar biasa terhadap baginda. 

Pada suatu hari Abu Jahal berkata di hadapan orang-orang Quraisy bahawa Rasulullah adalah orang yang suka berbicara bohong dan selalu mencaci-caci orang yang menyembah berhala dan menghina tuhan-tuhan kaum Quraisy. Rasulullah selalu berdakwah agar mereka meninggalkan daripada menyembah berhala dan digantikan dengan menyembah Allah SWT.

Abu Jahal berkata “Besok pagi, bila aku melihat Muhammad sedang mengerjakan solat dan bersujud, aku akan membawa batu besar dan menjatuhnya ke atas kepalanya. Segala risikonya biarlah aku tanggung sendiri, asalkan kaum Quraisy merasa puas.” Pada keesokkan harinya, Abu Jahal berkeras ingin membuktikan ungkapannya itu. Dia membawa batu besar untuk menunggu Nabi Muhammad datang mengerjakan solat. Tokoh-tokoh Quraisy duduk bersama-sama sambil menunggu apa yang akan terjadi dari usaha Abu Jahal tersebut.


Tidak lama kemudian Rasulullah SAW datang ke Kaabah untuk mengerjakan solat. Abu Jahal membawa batu besar di atas bahunya. Abu Jahal pun datang mendekati Rasulullah untuk menjatuhkan batu itu ke atas kepala Rasulullah. Tiba-tiba Abu Jahal pun mengundur ke belakang dan menjatuhkan batu yang dibawanya. 


Wajahnya menjadi pucat, tubuhnya tidak bermaya kerana diliputi oleh rasa takut. Tokoh-tokoh Quraisy yang duduk tidak berapa jauh dari tempat itu tiba-tiba terkejut melihat keadaan Abu Jahal. Setelah itu Abu Jahal pun menceritakan tentang apa yang dialami ketika mendekati Rasulullah. Dia telah dihalangi oleh seekor unta raksasa yang sangat besar yang ingin memakannya. Ia merasa takut sekali sehingga dia mengundurkan diri. Demikianlah sebahagian dari cara yang diberikan Allah kepada Rasulullah dalam menghadapi orang-orang kafir.



kembali ke himpunan mukjizat
Previous
Next Post »

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon