MUKJIZAT 11- ABU BAKAR DIGIGIT ULAR

kisahmukjizatnabi

Setelah sampai di depan pintu Gua Tsur, Rasulullah SAW ingin masuk ke dalam gua itu. Namun sebelum baginda masuk, Abu Bakar pun mengumpul batu-batu kecil yang ada di dalamnya kemudian menutup lubang-lubang yang ada dalam gua tersebut. 


Setelah gua itu bersih, Nabi pun masuk ke dalam gua dan berbaring di atas tanah sedangkan kepala baginda di atas paha Abu Bakar. 

Setelah itu baginda pun tertidur, sedangkan Abu Bakar masih dalam keadaan berjaga. Ia berusaha menjaga agar baginda tidak terbangun, serta mengawasi keadaan di dalam gua tersebut daripada binatang berbisa seperti kala jengking dan ular. Di dalam gua tersebut masih ada lubang yang tidak sempat di tutup oleh Abu Bakar. 

Kemudian Abu Bakar nampak seekor ular ingin keluar dari lubang itu. Segera ia menutup dengan kakinya yang sebelah lagi. Ketika itu ular tersebut menggigit Abu Baka sehingga bisa racunnya menjalar ke seluruh tubuh.


Abu Bakar menahan sakit tidak terperi, sehingga beliau menangis mencucurkan air matanya. Tapi ia tetap berusaha menahan kesakitan itu agar Rasulullah tidak terbangun daripada tidur. Air mata Abu Bakar akhirnya menitis ke wajah baginda sehingga baginda terbangun. 

Baginda bertanya “Apakah yang menyebabkan engkau menangis ya Abu Bakar?” Abu Bakar menjawab “Wahai Rasulullah, ular telah menggigit kakiku.” 

Lalu Rasulullah melihat kaki Abu Bakar kemudian baginda meludahnya, seketika itu juga bisanya hilang. Begitulah mukjizat yang Allah berikan kepada baginda. Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar berada di gua Thur itu selama tiga hari. 

Asma binti Abu Bakarlah yang mengirimkan makanan dengan menyamar sebagai seorang pengembala biri-biri di kaki gunung Tsur tersebut. Sedangkan Abdullah bin Abu Bakar Siddiq selalu datang menyampaikan berita tentang usaha masyarakat Makkah dalam mencari baginda.

kembali ke himpunan mukjizat
Previous
Next Post »

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon