MUKJIZAT 7- KEBENARAN TEKAAN RASULLULAH

kisahmukjizatnabi
Pada tahun kesembilan kenabian, para pengikut Rasulullah SAW semakin bertambah. Begitu juga penindasan dan penganiayaan terhadap orang Islam semakin kuat dilakukan oleh kafir Quraisy. 

Orang-orang kafir semakin marah kerana segala usaha yang mereka lakukan untuk menyekat perjuangan Rasulullah gagal dan sia-sia sahaja. Akhirnya mereka bersepakat untuk menyekat Rasulullah dan pengikut baginda jangan keluar dari tempat bernama “Seeb Ali” Isi perjanjian penyekatan terhadap kaum muslimin tersebut di tulis di atas kertas kemudian digantungkan pada dinding Kaabah.

Tujuannya adalah agar semua orang dapat mngetahui dan mematuhi kandungan perjanjian tersebut. Penyekatan itu berlangsung selama tiga tahun lebih, sehingga kaum muslimin yang terperangkap di “Seeb Ali” betul-betul mengalami penderitaan, dan ada yang telah makan rumput dan daun-daun kayu. 

Pada suatu hari, Rasulullah SAW berkata kepada bapa saudaranya Abu Thalib, bahawa surat perjanjian yang diletakkan di dalam Kaabah itu telah koyak di makan anai-anai. Hanya tinggal nama-nama Allah sahaja.

Mendengar kata-kata Rasulullah tersebut, Abu Thalib merasa hairan, siapakah yang masuk ke dalam Kaabah sehingga Rasulullah mengetahui perkara itu. Jika tidak ada orang yang masuk ke dalam Kaabah, sesungguhnya keterangan Rasulullah itu sangat ajaib sekali. Kemudian Abu Thalib berjumpa dengan tokoh-tokoh kafir Quraisy. Ia menjelaskan kepada mereka tentang apa yang dikatakan oleh baginda.


Abu Thalib berkata kepada mereka “Jika perkataan anak saudara ku itu benar, maka ia tetap bersamaku. Namun jika keterangan anak saudara ku itu tidak benar, maka aku serahkan hal ehwal Muhammad kepada kamu semua.” Kemudian Abu Thalib besama tokoh-tokoh kafir Quraisy melihat bersama-sama ke Kaabah. 

Alangkah terkejutnya mereka setelah melihat surat perjanjian yang telah lapuk dimakan anai-anai. Dengan demikian keterangan Nabi Muhammad bukanlah satu pembohongan melainkan satu kebenaran. Rasulullah SAW dan kaum muslimin tidak diberitahu tentang isi surat perjanjian itu, sebab surat perjanjian itu hanya berlaku sebelah pihak saja iaitu orang-orang kafi Quraisy. Isinya iaitu mereka melarang orang-orang kafir Quraisy berkahwin dengan pengikut Nabi Muhammad.


Ramalan Rasulullah itu atas petunjuk Allah SWT. Ia merupakan suatu perkara yang ajaib. Namun begitu, orang-orang kafir Quraisy masih menganggap bahawa Rasulullah seorang pendusta. Semuanya itu sebagai bukti untuk menunjukkan fakta kenabian dan kerasulan Nabi Muhammad. Kemudian, terjadilah perselisihan pendapat di antara mereka. 

Ada yang mengatakan agar perjanjian itu ditamatkan sahaja sesuai dengan kehancuran surat perjanjian itu. Dan ada pula yang masih tetap mempertahankan perjanjian itu, tetapi akhirnya perjanjian tersebut dibatalkan.

kembali ke himpunan mukjizat
Previous
Next Post »

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon