API NERAKA SEBESAR ZARAH

apinerakasebesarzarah

Lihatlah api itu, panas membara. Barang terkena sedikitpun, kita pasti merintih pedih. Menyakitkan. Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah Nabi Adam dihantar ke dunia kerana kesalahannya memakan buah larangan maka Allah SWT telah memerintahkan Malaikat Jibril as supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia untuk kegunaan Nabi Adam as. Maka Jibril pun pergi menemui malaikat penjaga neraka yang bernama Zabaniah.

Jibril : Wahai Zabaniah, aku diperintah untuk mengambil sedikit api neraka untuk dihantar ke dunia. Api itu untuk kegunaan Adam di dunia.

Zabaniah : Sebanyak mana sedikit itu?

Jibril : Sebesar kurma.

Zabaniah : Jika sebesar buah kurma api neraka itu engkau 
bawa, nescaya akan cairlah tujuh lapis langit dan tujuh lapis 
bumi akibat kepanasannya.

Jibril : Jika begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma.
Zabaniah : Jika sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakkan di dunia nescaya tidak akan turun  walaupun setitik hujan dari langit dan tidak ada suatu pun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti.

Memandangkan keadaan yang rumit itu, maka Jibril as pun menghadap Allah SWT untuk mendapatkan saiz yang perlu dihantar ke dunia. Allah SWT pun memerintahkan supaya Jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka untuk dibawa ke dunia. Maka Jibril as  mengambil api neraka sebesar zarah dari Zabaniah. Tetapi oleh kerana kepanasan yang keterlaluan, api neraka sebesar zarah itu terpaksa disejukkan dengan mencelupnya sebanyak 70 kali ke dalam sungai di syurga dan sebanyak 70 buah sungai di dunia.

Selepas itu Jibril a.s pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakkan di atas sebuah bukit yang tinggi. Sejurus setelah diletakkan api tersebut, tiba-tiba bukit itu terus meleleh dan cair. Maka cepat-cepat malaikat Jibril mengambil semula api tersebut dan menghantar semula ke neraka. Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini seperti api yang sering kita gunakan untuk pelbagai keperluan termasuk api gunung berapi dan sebagainya.

Maka, bayangkanlah kepanasan api neraka yang sebesar zarah yang terpaksa disejukkan dalam 70 buah sungai syurga dan sungai dunia itu pun kita tidak termampu menahan kepanasannya, bagaimana dengan api neraka yang sebenar di akhirat nanti?

Previous
Next Post »

2 comments

Write comments
M@W@R Q@SeH
AUTHOR
March 30, 2012 at 12:06 PM delete

ya Allah sungguh menakutkan...baru membayangkan saje dh terasa bahangnya...tq share

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
March 31, 2012 at 9:38 AM delete

semoga kita semua dijauhkan dari api neraka. amin. :)

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon