Kehebatan Sheikh Abdul Qadir Jailani

kisahwaliallah


Sheikh Abdul Qadir Jailani terkenal sebagai salah seorang ulama besar pada masanya. Malah beliau juga dikenal mempunyai banyak keramah dan tokoh Tariqat Al QadiriyahBeliau adalah daripada keturunan Rasullulah saw  dan menuntut berbagai bidang ilmu agama di Parsi dan Baghdad dari berpuluh orang ulama besar hingga beliau menjadi alim dan mempunyai ramai muridnya sendiri di kota Baghdad, Iraq. 



Pada suatu malam beliau bermimpi bertemu dengan Rasullulah saw dan baginda telah meludah ke dalam mulutnya tujuh (7) kali. Sejak peristiwa itu beliau menjadi lebih pintar menyampaikan ceramahnya kepada orang ramai dan banyak ilmu hakikat yang diperolehinya. 

Bagaimanapun, untuk mencapai ilmu hakikat kurniaan Allah itu beliau pernah mengasingkan diri selama berpuluh tahun untuk beribadat, berpuasa, berzikir, dan membaca al-quran khatam setiap malam. 

Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ada sekumpulan ulama hendak menguji ilmu beliau lalu mereka mengundang beliau hadir ke majlis itu, tetapi tidak ada seorang pun yang berani bercakap. Mulut mereka seolah-olah terkunci dan ingatan mereka hilang sekaligus. 

Akhirnya sheikh Abdul Qadir mengangkat kepalanya dan meminta mereka mula berbicara. Tetapi orang yang mula berbicara terus meminta maaf kepadanya kerana berniat buruk terhadapnya. 
Kemudian beliau pun menjawab semua soalan yang ditujukan kepadanya hingga semuannya berpuas hati. 
Sheikh Abdul Qadir adalah seorang hamba Allah yang sentiasa beribadat siang dan malam, sentiasa berwuduk dan solat sunat dua rakaat. 

Syeikh Abdul Fattah Al Harawi, khadamnya yang berkhidmat selama 40 tahun berkata : "Pada suatu malam aku melihat beliau solat sunat 2 rakaat, kemudian berzikir sampai tiga perempat malam yang pertama. 

"Selama berzikir itu aku lihat tubuhnya diselimuti oleh semacam nur hingga tubuhnya tidak kelihatan. Kemudian beliau berdiri dan solat sunat dengan memanjangkan bacaan al-quran dan sujudnya. 

Sesudah itu beliau berzikir lagi hingga terbit fajar. Pada saat-saat akhir aku dengar suara orang memberi salam dan beliau menjawab salam itu satu persatu sampai tiba solat subuh."

Sheikh Abdul Qadir pernah menceritakan pengalaman dirinya sendiri waktu dia masuk ke negeri Iraq dan dapat berjumpa dengan Khidir seperti pertemuan pertemuan Khidir dengan Nabi Musa dahulu (baca kisah pertemuan ini dalam surah al-Kahfi). 

Khidir menyuruh beliau duduk di suatu tempat hingga dia datang lagi."Aku duduk di situ selama setahun hingga Khidir datang lagi. Pada mulanya Sheikh Abdul Qadir makan daun kayu dan rumput untuk hidup dan minum air. 

Selama setahun, beliau berpuasa dan tidak tidur. Akhirnya pada suatu malam yang dingin dia merasa mengantuk dan tertidur. Dalam tidurnya itu dia ihtilam (mimpi jimak ) hingga keluar mani. Lalu dia mandi wajib di dalam sungai. Sesudah itu dia tertidur lagi dan ihtilam lagi berkali sebanyak 40 kali. 

Akhirnya beliau berjaya melawan tabiat tidurnya dan beribadat tanpa tidur lagi. 

Diriwayatkan bahawa seorang ibu pernah membawa puteranya kepada Syeikh Abdul Qadir Jailani untuk diajar semoga anak itu akan menjadi seperti beliau. Anak itu, pun disuruhnya beribadat siang dan malam serta mengurangkan tidur dan makan. 

Pada suatu hari ibunya datang dan melihat tubuh anaknya kurus dan lemah lalu dia pergi menemui Syeikh Abdul Qadir. Dilihatnya beliau makan ayam di atas meja. Wanita itu pun menyatakan kesalnya kerana anaknta sendiri kelihatan kurus dan lemah.


Syeikh Abdul Qadir pun meletakkan tangannya di atas tulang-tulang ayam di dalam pinggan itu dan berkata:"bangkitlah wahai ayam dengan izin Allah." Si ibu itu kehairanan melihat tulang-tulang ayam tadi bertukar menjadi ayam yang hidup. 

"Kalau puan mahu anak puan makan makanan yang baik-baik bersabarlah sampai dia menjadi seperti saya." 

Syeikh Al Harawi melaporkan bahawa pada suatu hari beliau melihat 3 ekor kuda menarik kereta yang berisi khamar (arak). Perjalanan kereta itu dikawal beberapa askar menunjukkan khamar itu kepunyaan kerajaan. 

Syeikh Abdul Qadir menyuruh para pengawal itu berhenti,namun tiada seorang pun yang sanggup mengikut perintahnya. Kemudian Sayid Abdul Qadir berkata kepada kuda-kuda itu:"Wahai kuda berhentilah kamu dengan izin Allah." Mala kuda-kuda itu pun berhenti.


Syeikh Abdul Qadir mengambil botol-botol khamar itu dan memecahkannya dengan katanya :"Khamar ini telah menjadi cuka dan tidak boleh diminum lagi." 


Syeikh Al Harawi berkata :"Aku menjamah isi botol yang pecah itu dan bila aku rasa memang isinya telah bertukar menjadi cuka." 
Diriwayatkan pada suatu hari Sayid Abdul Qadir berada dalam sebuah majlis muridnya, tiba-tiba ada seekor burung helang berlegar-legar sambil membuat bising di atas kepala mereka. 


Syeikh Abdul Qadir berkata:"Wahai angin, putuskanlah kepala burung itu." Dengan izin Allah burung itu jatuh dan kepalanya telah putus. 


Kemudian beliau pun mengambil badan burung itu, dan kepalanya sambil berkata:"Bismillahir Rahmanir Rahim" hiduplah wahai burung." Maka burung yang mati itu hidup kembali. Hal ini disaksikan oleh orang ramai di majlis itu. 

Pada suatu masa sungai Tigris di Iraq naik sampai ke tebingnya akibat hujan lebat. Penduduk Baghdad jadi ketakutan kerana arus sungai yang deras boleh merosakkan harta benda dan tanaman mereka. 

Mereka pergi menemui Abdul Qadir Jailani meminta pertolongannya. Beliau pun pergi ke tebing sungai itu. Sambil menyentuhkan hujung tongkat itu ke tebing sungai dan berkata:"Hai Tigris, tetaplah kau pada had ini sahaja dengan izin Allah." 

Air sungai Tigris itu pun surut pada garis yang ditandakan oleh beliau dengan tongkatnya dan penduduk Baghdad pun terselamat. 
Diriwayatkan pada suatu masa Khalifah yang berpusat di kota Baghdad telah datang orang membawa wang emas untuk dihadiahkan kepada Syeikh Abdul Qadir. Ketika kantung wang emas itu diletakkan dihadapannya beliau menekankan tangannya pada kantung itu lalu mencurahlah darah keluar daripada dalamnya. 
Beliau berkata:"Tuan hamba telah mengambil wang ini secara paksa dari orang ramai. Wang ini sebenarnya adalah darah mereka yang tuan peras." 

Mendengar kenyataan itu, khalifah itu rebah pengsan. 
Syeikh Abdul Qadir Jailani wafat pada bulan Rabiul Awal tahun 561H ketika berumur 91 tahun. Makamnya di Baghdad diziarahi oleh beribu-ribu orang islam setiap hari hingga sekarang. 

Sumber : 
Buku "Siapa  Wali?" 
Mustaffa Suhaimi  
Previous
Next Post »

23 comments

Write comments
November 11, 2013 at 1:52 PM delete

subhanaALLAH kagum sungguh dengan beliau , Allahuakbar rasa diri ini terlalu kerdil.. mari kita muhasabah diri

Reply
avatar
November 11, 2013 at 2:47 PM delete

saya suka baca kisah Sheik Abdul Qadir Jailani. dia memang seorang wali yang patut kita contohi

Reply
avatar
BinMuhammad
AUTHOR
November 11, 2013 at 4:01 PM delete

Kehebatan yang mengajak kita berfikir dan jadikan renungan. Mungkin kita tidak mampu sehebat beliau tapi sebenarnya tiada yang mustahil...hanya sama ada kita mahu lakukan atau pun tidak...

Reply
avatar
Shahrul Yusof
AUTHOR
November 11, 2013 at 4:11 PM delete

Terima kasih untuk ilmu yang bermanfaat ini. :-)

Reply
avatar
Fiza Aizzawa
AUTHOR
November 11, 2013 at 5:38 PM delete

assalamualaikum mselim.. mantap dlm perkongsian ilmu2 sebegini.. Subhanallah..

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
November 11, 2013 at 6:41 PM delete

segala yg berlaku dgn izinNya...
kisah yg membuka mata kita...Dia Maha Berkuasa ke atas sesuatu

Reply
avatar
Pha Is
AUTHOR
November 11, 2013 at 10:06 PM delete

subhanallah.. kelebihan yg Allah bagi kepada para wali2 Nya..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
November 11, 2013 at 11:46 PM delete

mereka dipilih oleh Allah untuk berada di tempat itu . subhanallah !

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
November 12, 2013 at 12:56 AM delete

Subhanallah.. manusia hebat anugerah Allah swt.. perkongsian yg sgt baik Mselim. T kasih.

Reply
avatar
Affy Afiqah
AUTHOR
November 12, 2013 at 3:37 AM delete

semoga kita boleh contohi sifat sheikh abdul qadir jailani ni, perbanyakkan ibadah kepada Allah swt :)
sentiasa suka baca entri dari mselim, sangat bermanfaat~

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
November 12, 2013 at 9:32 AM delete

semua sesuatu yg berlaku adalah atas izin-Nya

Reply
avatar
November 15, 2013 at 11:25 AM delete

Kami ada sebuah drama tentang kisah SAQJ ini, selalu juga ulang balik menontonnya, cuma dah dialih bahasa ke bahasa melayu

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
May 31, 2014 at 11:40 PM delete

Satu perkongsian yang baik. Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
January 16, 2017 at 2:10 PM delete

subhanaAllah.. mohon share

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon