IKAN SISA NABI

Ikan Sebelah Laut atau juga dikenali sebagai ikan sisa Nabi, nama saintifiknya Pseudorhombus spp. / Achiroides spp. adalah tergolong dalam ikan air masin dan tawar yang terdapat di negara-negara ASEAN termasuk di MALAYSIA


Ikan sebelah atau ikan sisa nabi ini menurut sejarah telah dimakan oleh Nabi Musa a.s. tetapi oleh kerana baginda tidak sempat menghabiskannya, baginda telah melepaskan sebelah lagi ke dalam laut dan dengan kehendak Allah ikan itu hidup semula dan berenang kembali kelautan dengan keadaan ikan tersebut yang hanya tinggal sebelah dengan satu mata sahaja dan bukti kewujudannya kekal sehingga kehari ini untuk menjadi iktibar bagi mereka yang masih ragu-ragu dengan kebenaran Islam...

Perihal ikan ini ada disebutkan di dalam Al-Quran : 
surah al-kahfi ayat 61-mselim3
Maksudnya : "Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelunsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah. 
(surah al-Kahfi ayat 61)


..Wallahualam..
Previous
Next Post »

26 comments

Write comments
Nurul Atika
AUTHOR
March 12, 2012 at 3:21 PM delete

tak pernah jumpa ikan ni secara live lagi >.<

Reply
avatar
farah izzati
AUTHOR
March 12, 2012 at 9:32 PM delete

tapi farah pernah dengar story pasal ikan nihh . tapi ikan nihh terbelah dua semasa nabi membelah laut dengan tongkat saktinya . maka trbelah jua ikan ini tapi masih hidup . huhu entah lahh .

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
March 13, 2012 at 3:17 AM delete

izin copy ya...link back sudah diletak..

Boleh check disini
http://myworldcity.mywapblog.com

T.Q

Reply
avatar
M@W@R Q@SeH
AUTHOR
March 13, 2012 at 2:50 PM delete

subhanallah...Allah maha kuasa

Reply
avatar
March 14, 2012 at 8:34 AM delete

pernah makan ikan ni ..=)

Reply
avatar
yakuza
AUTHOR
March 14, 2012 at 1:14 PM delete

sungguh besar kekuasaan-Mu

Reply
avatar
TNHAR
AUTHOR
March 17, 2012 at 11:01 AM delete

abg saye g mancing kat cherating mase kami 1 family berkelah kat situ..and die dapat 2 ekor ikan sebelah antara hasil tangkapan haru tu...tgk live depan mate ikan ni, kami bakar tepi pantai..

Reply
avatar
husna
AUTHOR
March 29, 2012 at 12:29 AM delete

subhanallah,, baru tahu ada jenis ikan nie.. tiada y mustahil bagi Allah..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
April 16, 2012 at 1:55 PM delete

Ikan ni dah jadi ikan kegemaran suami sbb ianya sedap untuk dimakan. Lebih-lebih lagi ianya rangup bila digoreng. Ikan ni payah nak jumpa dipasar.

Reply
avatar
man
AUTHOR
June 12, 2012 at 11:31 AM delete

semuanya kejadian adalah kehendak allah swt..

Reply
avatar
Yen
AUTHOR
June 26, 2012 at 7:04 PM delete

Ikan ni kat kedah panggil ikan sebelah. Goreng pon bg garing2 sedap..

Reply
avatar
Syarmizar
AUTHOR
August 27, 2012 at 11:48 AM delete

Alhamdulillah....ikan favourite saya ni....

Reply
avatar
November 30, 2012 at 9:21 AM delete

Salam..yg sy faham ikan ni dari sisa nabi musa semasa dalam perjalanan untuk bertemu nabi khidir..

Reply
avatar
November 30, 2012 at 9:22 AM delete

Salam..yg sy faham ikan ni dari sisa nabi musa semasa dalam perjalanan untuk bertemu nabi khidir..

Reply
avatar
November 30, 2012 at 9:25 AM delete

Salam..ikan ni sisa nabi musa semasa dlm perjalanan utk berjumpa nabi khidir..

Reply
avatar
November 30, 2012 at 9:26 AM delete

Salam..salah la..ikan ni adalah sisa makanan nabi musa..

Reply
avatar
Aarman
AUTHOR
December 10, 2012 at 9:35 PM delete

Tempat saya banyak ikan ini. Ia dipanggil ikan lidah..sbb bentuknya macam lidah.

Reply
avatar
ANNA MARIANA
AUTHOR
December 31, 2012 at 9:38 AM delete

tempat anna pulak panggil ikan sebelah.. =)

Reply
avatar
noor liyana
AUTHOR
January 18, 2013 at 10:01 PM delete

baru tahu rupa ikan sisa nabi..selama ni dengar nama je..

Reply
avatar
Mimie Najib
AUTHOR
March 26, 2013 at 9:41 AM delete

subhanallah.. tak pernah tgk ikan pelik mcm ni..ikan ni xde ekor eh??

Reply
avatar
KuBi
AUTHOR
March 26, 2013 at 12:32 PM delete

SAYA PERNAH DPT IKAN INI SEMASA MENGAIL KAT TALIAIR BELAKANG UMAH SAYA MASA ZAMAN KANAK2 DULU DAN BILA BAWAK BALIK TANYA MAK, MAK KATA INI IKAN SEBELAH YG KONONNYA IKAN YG NABI X ABIH MKN WALLAHUHALAM

Reply
avatar
Nadia Johari
AUTHOR
July 8, 2013 at 4:59 PM delete

ALLHUAKBAR..KUASA ALLAH

Reply
avatar
September 17, 2013 at 10:07 AM delete

kebasaran Allah tiada tandingan lagi.

Reply
avatar
October 18, 2016 at 6:17 PM delete

assalamualaikum para pembaca.. ikan sebelah ini atau ikan sisa nabi bermaksud ikan ini adalah didatangkan dari Allah s.w.t. ketika nabi Musa di dlam keadaan laparkan makanan utk di makan tetapi tiada makanan utk di makan dan ketika itu ikan tersebut dan binatang2 yg lain ketika itu boleh bercakap dan ikan sisa nabi ini menawarkan dirinya utk dimakan oleh nabi Musa bagi meneruskan tanggungjawabnya sbg hamba Allah lalu dimakannya sebelah shj dan dilepaskan semula ke laut dan hidup lah ikan itu semula seperti ikan2 yang lain. demikianlah besarnya kuasa Allah s.w.t. demi kasihNya kpd setiap hambaNya. wallahu'allam..

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon