IKAN SISA NABI

on Monday, March 12, 2012

Ikan Sebelah Laut atau juga dikenali sebagai ikan sisa Nabi, nama saintifiknya Pseudorhombus spp. / Achiroides spp. adalah tergolong dalam ikan air masin dan tawar yang terdapat di negara-negara ASEAN termasuk di MALAYSIA


Ikan sebelah atau ikan sisa nabi ini menurut sejarah telah dimakan oleh Nabi Musa a.s. tetapi oleh kerana baginda tidak sempat menghabiskannya, baginda telah melepaskan sebelah lagi ke dalam laut dan dengan kehendak Allah ikan itu hidup semula dan berenang kembali kelautan dengan keadaan ikan tersebut yang hanya tinggal sebelah dengan satu mata sahaja dan bukti kewujudannya kekal sehingga kehari ini untuk menjadi iktibar bagi mereka yang masih ragu-ragu dengan kebenaran Islam...

Perihal ikan ini ada disebutkan di dalam Al-Quran : 
surah al-kahfi ayat 61-mselim3
Maksudnya : "Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelunsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah. 
(surah al-Kahfi ayat 61)


..Wallahualam..
Ranking: 5

{ 24 comments... read them below or add one }

Nurul Atika said...

tak pernah jumpa ikan ni secara live lagi >.<


March 12, 2012 at 3:21 PM
farah izzati said...

tapi farah pernah dengar story pasal ikan nihh . tapi ikan nihh terbelah dua semasa nabi membelah laut dengan tongkat saktinya . maka trbelah jua ikan ini tapi masih hidup . huhu entah lahh .


March 12, 2012 at 9:32 PM
Anonymous said...

izin copy ya...link back sudah diletak..

Boleh check disini
http://myworldcity.mywapblog.com

T.Q


March 13, 2012 at 3:17 AM
M@W@R Q@SeH said...

subhanallah...Allah maha kuasa


March 13, 2012 at 2:50 PM
HafizRahman.com said...

pernah makan ikan ni ..=)


March 14, 2012 at 8:34 AM
yakuza said...

sungguh besar kekuasaan-Mu


March 14, 2012 at 1:14 PM
TNHAR said...

abg saye g mancing kat cherating mase kami 1 family berkelah kat situ..and die dapat 2 ekor ikan sebelah antara hasil tangkapan haru tu...tgk live depan mate ikan ni, kami bakar tepi pantai..


March 17, 2012 at 11:01 AM
husna said...

subhanallah,, baru tahu ada jenis ikan nie.. tiada y mustahil bagi Allah..


March 29, 2012 at 12:29 AM
Anonymous said...

Ikan ni dah jadi ikan kegemaran suami sbb ianya sedap untuk dimakan. Lebih-lebih lagi ianya rangup bila digoreng. Ikan ni payah nak jumpa dipasar.


April 16, 2012 at 1:55 PM
man said...

semuanya kejadian adalah kehendak allah swt..


June 12, 2012 at 11:31 AM
Yen said...

Ikan ni kat kedah panggil ikan sebelah. Goreng pon bg garing2 sedap..


June 26, 2012 at 7:04 PM
Syarmizar said...

Alhamdulillah....ikan favourite saya ni....


August 27, 2012 at 11:48 AM
pesot azzallee said...

Salam..yg sy faham ikan ni dari sisa nabi musa semasa dalam perjalanan untuk bertemu nabi khidir..


November 30, 2012 at 9:21 AM
pesot azzallee said...

Salam..yg sy faham ikan ni dari sisa nabi musa semasa dalam perjalanan untuk bertemu nabi khidir..


November 30, 2012 at 9:22 AM
pesot azzallee said...

Salam..ikan ni sisa nabi musa semasa dlm perjalanan utk berjumpa nabi khidir..


November 30, 2012 at 9:25 AM
pesot azzallee said...

Salam..salah la..ikan ni adalah sisa makanan nabi musa..


November 30, 2012 at 9:26 AM
Aarman said...

Tempat saya banyak ikan ini. Ia dipanggil ikan lidah..sbb bentuknya macam lidah.


December 10, 2012 at 9:35 PM
ANNA MARIANA said...

tempat anna pulak panggil ikan sebelah.. =)


December 31, 2012 at 9:38 AM
noor liyana said...

baru tahu rupa ikan sisa nabi..selama ni dengar nama je..


January 18, 2013 at 10:01 PM
Mimie Najib said...

subhanallah.. tak pernah tgk ikan pelik mcm ni..ikan ni xde ekor eh??


March 26, 2013 at 9:41 AM
KuBi said...

SAYA PERNAH DPT IKAN INI SEMASA MENGAIL KAT TALIAIR BELAKANG UMAH SAYA MASA ZAMAN KANAK2 DULU DAN BILA BAWAK BALIK TANYA MAK, MAK KATA INI IKAN SEBELAH YG KONONNYA IKAN YG NABI X ABIH MKN WALLAHUHALAM


March 26, 2013 at 12:32 PM
Nadia Johari said...

ALLHUAKBAR..KUASA ALLAH


July 8, 2013 at 4:59 PM
Faizal mohamad twon tawi said...

kebasaran Allah tiada tandingan lagi.


September 17, 2013 at 10:07 AM

Post a Comment

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© mselim3.blogspot.com | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO