Kisah Wali Allah Maimunah As-Sauda

maimunahassauda


Namanya Maimunah tapi orang memberikan julukan Maimunah As-Sauda yang ertinya Maimunah Si Hitam. Masyarakat sekeliling hanya mengenalnya sebagai perempuan tak betul atau gila kerana dia kelihatan sangat selekeh . Bajunya berupa jubah buruk diperbuat daripada kain kasar dan bertampal-tampal. Maimunah sentiasa mengasingkan dirinya dengan mengembala kambing di padang berhampiran tanah perkuburan. 


Tak sesiapa pun yang mengambil tahu terhadapnya, akan tetapi disebalik keselekehannya itu tersembunyi hati yang tulus dan bersih serta tidak pernah lupa mengingati Allah. Hanya wali Allah saja yang tahu bahawa dia sebenarnya adalah wali Allah dari golongan wanita. 


Darjat Maimunah Sauda di sisi Allah diketahui apabila seorang wali Allah Abdul Wahid bin Zaid memohon kepada Allah agar diperlihatkan pasangannya di syurga kelak. Selama tiga malam berterusan dia berdoa kepada Allah dan pada malam ketiga dia mendengar suara :"Wahai Abdul Wahid! pasanganmu di syurga kelak adalah Maimunah Si Hitam. 


'Ada dimana dia?"tanya Abdul Wahid

"Dia di Kufah" 

Abdul Wahid segera berangkat ke Kufah da menuju ke tempat seperti mana yang diberitahu. Abdul Wahid bin Zaid bertanya kepada seseorang perihal Maimunah dan dia ingin berjumpa dengannya. Orang itu menyatakan Maimunah Si Hitam adalah seorang pengembala berhampiran perkuburan. 

Abdul Wahid segera ke tempat yang dimaksudkan di sana dia berjumpa dengan Maimunah Si Hitam sedang solat Di hadapannya ada sebatang tongkat dan di bajunya ada tulisan yang tertulis 
"Tidak boleh dijual beli". 

Anehnya kambing-kambing yang digembalakan oleh Maimunah bercampur baur dengan serigala. Kambing tidak merasa takut pada serigala dan serigala pula tidak mahu makan kambing tersebut. Apabila Maimunah mengetahui ada orang datang dia mempercepatkan solatnya. 

"Wahai anak si Zaid! Pulanglah perjanjian kita bukan di sini tetapi di akhirat kelak"kata Maimunah sebaik sahaja selesai solatnya. 
"Semoga Allah merahmatimu. Siapakah yang memberitahu engkau tentang aku?"

"Apakah engkau tidak tahu bahawa roh itu dipasang-pasangkan , mana yang akan berkawan rapat atau berjauhan antara satu sama lain"jawab Maimunah. 

"Wahai Maimunah berilah aku nasihat pinta Abdul Wahid. 

"Aneh betul. Engkau adalah orang yang memberi nasihat, mengapa engkau meminta nasihatku"kata Maimunah. "Tapi tak apalah. Aku telah mendengar bahawa tidak ada seorang hamba yang telah diberikan sesuatu nikmat dunia oleh Allah, kemudian meminta lagi yang kedua kecuali setelah Allah cabut kemanisan beribadah. Kemudian dia akan jauhkan dari Allah setelah sebelumnya dekat kepadaNya, dan digantikannya sifat berjinak-jinak menjadi kebencian. 

"Aku lihat kambing-kambing yang engkau gembala bercampur baur dengan  serigala. Anehnya serigala tidak makan kambing dan kambing tidak takut kepada serigala. Mengapa demikian?"tanya Abdul wahid. 

"Pergilah engkau dari sini. Aku memperbaiki hubungan aku dengan Allah dan Allah jualah yang menjinakkan antara kambing dengan serigala ini"jawab Maimunah. 
wanitawaliallah

Di situasi lain; 

Rabi pergi bertanya kepada seseorang tentang Maimunah As-Sauda. Ada orang memberitahu bahawa dia adalah pengembala kambing dan Rabi pergi berjumpa dengannya untuk melihat apa yang dikerjakannya. Ternyata dia adalah biasa-biasa saja dan beramal biasa-biasa saja setakat yang wajib-wajib. Pada waktu petang, Maimunah pergi memerah susu kambing yang digembalanya dan memberi Rabi minum susu kambing yang diperahnya. 

"Wahai perempuan mengapa engkau tidak memberi aku minum susu dari kambing yang lain?"tanya Rabi pada hari ke tiga. 

"Wahai hamba Allah sesungguhnya kambing yang aku perah susu dan aku berikan kepada kamu itu, itulah satu-satunya bahagianku. Aku minum susunya dan aku bebas untuk memberikan minum kepada sesiapa yang aku suka." 

"Wahai Maimunah aku lihat engkau hanya bekerja mengembala tidak melakukan pekerjaan lain." 

"Maaf, Maimunah aku diberitahu dalam mimpiku bahawa engkau adalah calon isteriku di dalam syurga kelak" kata Rabi." 

".... oooo kalau begitu engkau Rabi' bin Khuthaim?" kata Maimunah. 

"Betul. Aku adalah Rabi' bin Khuthaim."
Previous
Next Post »

12 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
October 16, 2014 at 3:05 PM delete

subhanallah.terima kasih atas perkongsian ini

Reply
avatar
October 16, 2014 at 3:17 PM delete

Alhamdulillah dapat baca satu kisah lagi bila berkunjung kat sini ..Terima kasih MS ats perkongsian cerita hebat ini ...

Reply
avatar
HAMIDIsP
AUTHOR
October 16, 2014 at 5:13 PM delete

Assalammualaikum mSelim. Maha Suci Allah yang menciptakan iman..:)

Reply
avatar
AwekTrader
AUTHOR
October 16, 2014 at 9:03 PM delete

subhanallah...nice sharing

Reply
avatar
Blog Santai
AUTHOR
October 17, 2014 at 1:06 PM delete

Salam Jumaat MS...Bertuahanya Maimunah. Darjatnya diangkat tinggi di sisi Allah biarpun dipandang lekeh di dunia...

Reply
avatar
Etuza
AUTHOR
October 17, 2014 at 11:05 PM delete

Subahanallah amat terkesan dengan wacana ini, sangat2 bagus menjadikan kita ingat dan kukuhkan iman kepadaNya..terbaik bagiku..

Reply
avatar
Nina Mads
AUTHOR
October 17, 2014 at 11:28 PM delete

subhanallah.. banyak info bila baca kisah ni ya selim

Reply
avatar
Umie Amirain
AUTHOR
October 18, 2014 at 12:39 PM delete

Subhanallah...terima kasih berkongsi cerita menarik...tertarik betul dengan keperibadian Maimunah as-Sauda...

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
October 20, 2014 at 12:44 PM delete

KIsah yang menarik. Terima kasih atas perkongsian.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
October 22, 2014 at 2:59 PM delete

Kisah yang sangat berpengajaran...terima kasih

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
October 29, 2014 at 10:21 AM delete

As Salam...teruskan bercerita...

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon