MUKZIJAT 12- KAKI KUDA SURAQAH TERBENAM

kisahmukjizatnabi
Penduduk Makkah selalu membicarakan peristiwa ajaib ketika mereka mengepung rumah Rasulullah SAW dengan tujuan untuk membunuh baginda. Tetapi usaha mereka gagal dan bahkan para pemuda yang telah bersedia untuk membunuh itu tertidur lena dan penuh dengan debu-debu.

Penduduk kafir Makkah mengadakan mesyuarat lagi. Mereka memutuskan sesiapa yang dapat menangkap Rasulullah SAW baik dalam keadaan hidup atau mati akan diberikan hadiah dengan 100 ekor unta. Pada ketika itu, berkata salah seorang daripada mereka: “Sesungguhnya kelmarin aku melihat ada tiga orang sedang berjalan menuju suatu temat, mungkin mereka adalah Muhammad dan Abu Bakar sedangkan seorang lagi adalah penunjuk jalan.” Para peserta mesyuarat mempercayai apa yang dikatakan oleh seseorang tadi. Namun Suraqah bin Malik mengalihkan perhatian peserta mesyuarat dengan mengatakan “Mereka adalah dari golongan kami yang sedang mencari untanya yang telah hilang.”


Dia berkata demikian kerana ia beharap dialah nanti yang akan dapat menangkap Rasulullah SAW serta mendapat hadiah yang ditawarkan. Setelah itu dia pulang ke rumahnya dan menyuruh pelayannya untuk menyiapkan perlengkapan. Setelah persediaan perlengkapan untuk menangkap Rasulullah SAW disiapkan, Suraqah segera menunggang kudanya menuju kearah Rasulullah dan Saidina Abu Bakar. Kuda Suraqah terkenal kuat di kalangan mereka di Makkah, ia membawa kuda tersebut dengan kencang sekali. Tidak berapa lama kemudian ia nampak tiga orang yang sedang berjalan.

Ternyata mereka adalah Rasulullah SAW, Abu Bakar dan seorang penunjuk jalan. Suraqah mengejar mereka, baru sahaja kudanya menghampiri Rasulullah SAW kaki kudanya tergelincir sehingga ia tersungkur jatuh ke bawah. Abu Bakar berusaha untuk melindungi baginda daripada gangguan musuh. Akhirnya Abu Bakar mengenali lelaki yang menunggang kuda yang mengejar mereka, dia adalah Suraqah bin Malik penunggang kuda yang terkenal di Kota Makkah. Setelah jarak antara Suraqah dekat sekali, maka Abu Bakar berkata; “Wahai Rasulullah, Suraqah akan membunuh kita.” Ketika Suraqah ingin melakukan niat buruknya itu maka tiba-tiba bumi menjadi terbelah, dan kuda Suraqah terpelanting di atas pasir.

Setelah ia bangun, barulah dia menyedari bahawa nabi Muhammad SAW adalah benar-benar rasul. Kemudian ia meminta maaf atas kesalahannya dan dia mengambil harta bendanya untuk diserahkan kepada Rasulullah. Namun, Rasulullah SAW menolaknya. Setelah itu ia pun pulang ke Makkah dan mematahkan semangat orang yang berusaha mencari Rasulullah. Bagi mereka yang separuh perjalanan untuk mencari Rasulullah, ia mencegahnya dan menyuruh pulang. Begitulah ketinggian dan kemuliaan seorang Rasul yang diutuskan oleh Allah SWT.
Previous
Next Post »

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon