Kisah Sufi : Syu'ib Al Maghribi terkenal dengan warak dan zahid

kisahsufi

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Syeikh Syuib Abu Madyan Al Maghribi adalah seorangg ahli sufi yang terkenal dengan warak dan zahid. Beliau juga seorang ahli kasyaf dan mempunyai banyak karamah. Ketika berlaku Perang Salib untuk merebut Baitul Maqdis, Syeikh Abu Madyan Al Maghribi dilihat turut berjuang walaupun beliau tidak hadir di medan perang itu sebenarnya. Pada masa itu, Syeikh Abu Madyan sedang berada di Maghribi (Moroko). Syeikh Abu Muhammad Salih meriwayatkan pada satu hari Syeikh Abu Madyan keluar bersama anak muridnya ke padang pasir. Di tengah padang pasir itu beliau berdiri sambil pedang terhunus di tangannya seolah-olah menunggu musuh. 

Kemudian mereka lihat sekumpulan babi (khinzir) datang menemui daerah itu, Maka Syeikh Abu Madyan pun menyerang babi-babi itu dengan pedangnya sehingga banyak yang dapat dibunuhnya. Setelah babi-babi yang masih hidup melarikan diri lalu mereka meminta penjelasan daripadanya.

Beliau berkata:"Babi-babi itu adalah gambaran daripada barisan tentera Salib yang hendak menyerang Baitul Maqdis tetapi mereka telah dikalahkan oleh Allah SWT." 

Murid-muridnya telah menulis beberapa orang panglima dari tentera Salib, datang ke rumah Abu Madyan. Mereka mencium tangan dan berkata:"Jika Syeikh Abu Madyan tidak membantu kami dalam pertempuran hari itu mungkin barisan kami tewas. 

Kami melihat Abu Madyan membunuh seorang Panglima Salib dengan pedangnya. Melihat kejadian itu ramai tentera Salib telah lari, tetapi anehnya apabila pertempuran itu tamat kami melihat Abu Madyan tidak ada disitu." 

Pada suatu hari, Abu Madyan sering mendaki bukit di Al Kawakib beliau merasa lapar dan dahaga. Biasanya seekor kijang sudah menunggu beliau di situ. Beliau kemudian memerah susu kijang itu untuk diminum, tetapi hari itu kijang itu bukan sahaja enggan susunya diperah malah melarikan diri daripada Abu Madyan. 

Beliau cuba mengingat-ingat apa dosa yang telah dilakukannya. Akhirnya dia teringat di dalam sakunya ada wang sedinar yang belum disedekahkannya kepada fakir miskin . Lalu wang itu dicampakkannya ke tanah sebagai tanda wang itu bukan haknya lagi. Sesudah itu barulah kijang tadi datang dan membenarkan susunya diperah untuk diminum oleh Abu Madyan. 

Syeikh Abu Madyan Al Maghribi wafat pada tahun 580H dan dimakamkan di Talmaan, Aljeria. 

Sumber : Siapakah Wali
Previous
Next Post »

5 comments

Write comments
KamilSalleh
AUTHOR
January 16, 2015 at 11:06 PM delete

Saya suka kisah-kisah di zaman nabi. Ia banyak pengajaran yang boleh kita ikuti. Walau sebanyak mana pun harta kita jika tidak di zakat dan disedekahkan, ia menjadi tidak berkat rezeki yang kita dapat.

Reply
avatar
January 17, 2015 at 5:39 PM delete

salam Mselim

Memang inspirasi sunggu cerita ini

Reply
avatar
January 17, 2015 at 5:39 PM delete

baca kisah mereka ini lebih memotivasikan diri

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
January 19, 2015 at 7:10 PM delete

makanya jgn berkira dgn wang yg kita ada . klu ada yg meminta dan kita mampu , berilah ...

Reply
avatar
Pha Is
AUTHOR
January 20, 2015 at 1:43 AM delete

kuasa Allah.. Dia boleh bagi kepada siapa yg DIa kehendaki..

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon