Penjagaan Mata Cara Rasullulah Saw

cararasullulahmenjagamata


Alhamdulilah syukur kehadrat illahi kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat kita melihat semua keagungan ciptaan-Nya. Hanya dengan pancaraindera kita mata, maka segala keindahan anugerah ciptaan-Nya dapat kita lihat dan nikmati. Bayangkan sekiranya kita tidak dikurniakan nikmat melihat sudah tentu kita berada dalam kegelapan. Rasullulah saw mengajar doa untuk memohon rahmat Allah swt agar dipelihara nikmat penglihatan : 


"Ya Allah, kurniakan kami kemampuan untuk menikmati dengan pendengaran kami, penglihatan kami, dan kekuatan kami apa yang telah engkau izinkan dalam hidup kami. Jadikanlah semua itu pewaris daripada kami."(riwayat al-tirmizi)

Nikmat yang tidak Terbeli 

Dengan memiliki mata yang sihat anda dapat melihat dengan jelas dan tidak mengalami sakit mata. Orang yang memiliki mata yang sihat berupaya menerima persepsi terhadap bentuk, saiz, struktur, warna, kedudukan, dan jarak antara objek dengan kita. Ia membolehkan kita mengenal alam dan diri kita sendiri. 

Memelihara kesihatan mata bererti kita memelihara ketajaman penglihatan. Dengan penglihatan ini dapat kita mengetahui dan sedar kedudukan kita dengan objek persekitaran. Ia dapat kita mengimbangi badan untuk memudahkan kita bergerak. 

Gangguan pada salah satu fungsi penglihatan menyebabkan ketidakselesaan. Antara gejalanya seperti pening kepala, mata berair, hilang tumpuan dan sebagainya. 

Sering terdedah kepada bakteria, udara tercemar , dan angin menyebabkan mata berisiko mendapat jangkitan, kelesuan mata, kecederaan dan serta alahan. 




Bercelak 

Sebenarnya Rasullulah saw sendiri sangat menjaga kesihatan mata. Baginda mempunyai cara tersendiri bagi menjaga kesihatan mata iaitu dengan memakai celak. 


Rasullulah saw bersabda :"Bercelaklah kamu dengan ithmid (kerana ianya) mencerahkan pandangan , dan melebatkan rambut." (riwayat al-Tirmizi) 

Ada riwayat lain menjelaskan Rasullulah saw memakai celak tiga kali pada mata kanan dan kiri sebelum tidur. Ini berdasarkan hadis Ibn Umar :"Rasullulah saw sentiasa memakai celak dengan batu celak setiap malam sebelum baginda tidur. 

Baginda memakai celak pada kedua matanya sebanyak 3 kali goresan."(riwayat Ibn Majah)

Ibn Abas menjelaskan bahawa Rasullulah saw mempunyai tempat celak Baginda sendiri:"Nabi memiliki tempat celak dan Baginda bercelak dengannya 3 kali di tiap-tiap matanya." (riwayat Ibn Majah)

Sememangnya Rasullulah saw melarang lelaki menyerupai wanita dan melarang wanita menyerupai lelaki. Walau bagaimanapun , memakali celak harus bagi lelaki dan wanita. 

Rasullulah saw tidak mewajibkan memakai celak kepada umatnya tetapi ia lebih dilihat sebagai satu bentuk galakan. 

Celak yang terbaik adalah daripada bahan bernama ithmid. Rasullulah saw bersabda :"Sesungguhnya celak terbaik untuk kamu pakai ialah al-ithmid (batu celak). Ia mampu menajamkan pandangan mata dab menumbuhkan rambut." (riwayat al-Nasa'i)

Jaga Matamu 

Banyak faktor yang menyebabkan mata rosak, antaranya : 

  • Banyak menonton televisyen dalam jarak dekat . Jarak seseorang dengan televisyen sepatutnya hendaklah melebihi 2 meter. 
  • Menghadap komputer terlalu lama. Sekiranya seseorang itu memang berkerja mengadap komputer, ambillah masa untuk melihat objek lain bagi merehatkan mata. Contohnya setelah sejam atau 2 di depan komputer berhenti sekejap dan lihatlah objek-objek berwarna hijau di luar. 
  • Membaca buku dalam jarak yang dekat atau berbaring. Jarak yang selamat apabila membaca buku ialah 30 cm daripada buku. Jika terlalu dekat ia akan menjadikan mata tegang dan mengakibatkan rabun jauh untuk jangka masa panjang
Sumber : 
Majalah Solusi 
80-81
Diolah semula mselim3
Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
July 15, 2013 at 7:26 PM delete

Saya memang kerjanyer dpn komputer...huhu risau gak memang kalo ngadap ssh nak berenti...

Reply
avatar
July 16, 2013 at 1:12 AM delete

Salam Ramadhan..Salam Ustaz..tumpang lalu sambil menimba ilmu di sini yea...

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
July 16, 2013 at 2:51 AM delete

masa zaman belajar dulu, saya rajin bercelak... heeh.. kawan2 semua duk panggil ustaz... hehehe...

Reply
avatar
Bin Muhammad
AUTHOR
July 16, 2013 at 10:41 AM delete

Betapa besarnya anugerah deria penglihatan ini, tak dapat dibayangkan jia ianya diambil kembali. Bersyukur sangat.

Tapi kerjaya sekarang ini memerlukan saya mengadap komputer berjam2. Memang sesekali itu perlu rehatkan mata, tapi kesan nya tetap ada.

Reply
avatar
Si Matatajam
AUTHOR
July 17, 2013 at 11:55 AM delete

Sedih sangat bila penglihatan makin Kabur ni... Asyik ngadap IPad inilah akibatnya..

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
May 11, 2014 at 6:44 AM delete

Boleh ikhtiar. Ada masa layari web ni. D hrap dapat mbantu.. insyallah.. http://tiny.cc/veonfx

Reply
avatar
November 10, 2014 at 3:22 PM delete

Jika ada yang mempunyai masalah mata rabun/ silau/ katarak/ selaput/ berair, saya sarankan anda mencuba minum Kopi Mata / Coklat Mata Pertama Di Dunia iaitu CEN-Roma & CEN-Coco. Sila hubungi 012-678 0401/ 012-9120401 (sms/call) @ 010-5202192 (whatsapp). Boleh juga layari http://asyranilegacy.blogspot.com/ atau http://www.facebook.com/bizcenroma =)

Reply
avatar
Farina
AUTHOR
June 18, 2015 at 1:05 PM delete

mata merupakan anugerah Allah yg x ternilai. mata ini perlu dijaga dengan betul. makan makanan yang dapat menerangi mata seperti lobak. pakai la celak kerana ia bagus untuk mata

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon