Kelebihan Berzikir Kepada Allah..

Assalammualikum.. 

Kepada follower dan silence reader blog mselim3 nie. Perkongsian dan segala ilmu yang mselim3 baca akan mselim3 kongsikan diblog ini. Ini bukanlah bermaksud mselim3 adalah lebih baik daripada sahabat sekalian. 

Melalui pembacaanlah ilmu dapat ditambah dan digarap. Tanpa ilmu dah pengetahuan gelap lah kita umpama berjalan dimalam hari tanpa cahaya bulan dan bintang2. 

Tidak terfikir bahawa mselim3 adalah kaya dengan ilmu. Sesungguhnya ilmu Allah SWT ini sangat lah luas, lebih luas dari saujana mata memandang dan lebih dalam dari lautan lautan biru. 

Memang begitu adat menuntut ilmu, semakin banyak ilmu yang diketahui semakin besar tanggungjawab dan perlu disebar2kan ilmu yang diketahui untuk sesama muslim.

Jadi pembelajaran memang kena selalu berterusan atau istiqamah sampai kita tutup mata. "Ilmu dituntut dari dalam buaian hingga ke liang lahad". 

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah ra katanya: "Nabi saw bersabda :"Sesungguhnya Allah swt yang Maha Memberkati lagi Maha Tinggi memiliki para malaikat yang mempunyai kelebihan yang diberikan oleh Allah swt . Para Malaikat selalu mengelilingi bumi. Para Malaikat sentiasa memerhati majilis-majlis zikir. Apabila  mereka dapati ada satu majlis yang dipenuhi dengan zikir , mereka turut mengikuti majlis tersebut di mana mereka akan melingkunginya  dengan sayap-sayap mereka sehinggalah memenuhi ruangan antara orang yang menghadiri majlis zikir tersebut dan langit. Apabila orang ramai yang hadir dalam majlis tersebut beredar, para malaikat naik ke langit." 



Allah Yang Maha Besar selalu mengingatkan kita di dalam kitab-Nya Al-Quran supaya berzikirlah seperti berikut : 


"Dan sebutlah nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang dan pada sebahagian dari malam, maka sujudlah kepadaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada bahagian yang panjang di malam hari." 


~Surah 76;Al Insan ayat 25 dan 26~

surahalaraafayat205

"Dan sebutlah nama Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut , dan dengan tidak meninggikan suara di waktu pagi dan petang dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai"
~Surah Al-A'raf ayat 205~


"Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata):"Ya Tuhan kami , tiadalah Engkau menciptakan benda ini dengan sia-sia,Maha Suci Engkau , maka peliharalah kami dari siksa neraka." 
~Surah Al-Imran ayat 191~


surahalimranayat191

"Sesungguhnya Aku lah Allah , tidak ada Tuhan selainKu, maka sembahlah Aku dan dan dirikanlah solat untuk mengingat Aku."
~Surah Taha ayat 14~ 


surahtahaayat14

"Sesungguhnya telah ada pada diri Rasullulah saw itu suri tauladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut nama Allah." 
~Surah Al-Anzab ayat 21~ 

Dari Bukhari,Muslim,Tirmizi, dan Ibnu Majah diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra : Rasullulah saw bersabda : Allah swt berfirman :Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hambaKu terhadapKu. Aku bersamanya ketika dia mengingatiKu. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diriKu. Apabila dia mengingatiKu di majlis, nescaya Aku juga akan mengingatinya di dalam suatu majlis yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekatiKu dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekatiKu sehasta, nescaya aku mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepadaKu dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang  kepadanya seperti berlari-lari anak . 

Petikan : 

Majalah "At-Takwa" 
Cetusan Ilmiah Mukmin 
Diolah semula mselim3 
Previous
Next Post »

4 comments

Write comments
June 25, 2013 at 11:48 AM delete

Salam Tuan..tqq sharing hari ni, buat ulangkaji lagi sesama kita..tq..

Reply
avatar
krole
AUTHOR
June 25, 2013 at 12:37 PM delete

Alhamdulillah...perkongsian yang baik bro mselim~

Reply
avatar
Bin Muhammad
AUTHOR
June 25, 2013 at 12:52 PM delete

Zikirlah pelindung kita, zikirlah bekalan tambahan yg dibawa... Ianya mudah tapi sering lupa nak diamalkan...
Terima kasih mselim3, kerana mengingati. Adalah kewajipan kita mengamalkan dan menyampaikan ilmu...teruskan usahamu

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
June 27, 2013 at 10:10 AM delete

dah lama tak komen sini....agak busy dan mood nak berblog pun kurang....
but nice sharing bro....perlu diamalkan selalu

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon