KISAH RASULLULAH MEMINANG SITI AISYAH...

kisahrasullulahmeminangsitiaisyah


Setelah Rasulullah memberi kebenaran kepadanya untuk meminang Aisyah, maka Haulah dengan perasaan gembira terus menuju ke rumah Abu Bakar, lalu bertemu dengan, Ummu Ruman isterinya Abu Bakar.

“Tahukah kamu ada kebaikan yang telah Allah kurniakan kepada keluargamu,” kata Haulah kepada ketika mereka berhadapan. Ummu Ruman yang tidak mengerti apa-apa lalu bertanya, “Apakah yang telah berlaku?”

“Percayalah bahawa Rasulullah kini menyebut nama anakmu, Aisyah,” kata Haulah lagi.

Ummu Ruman menjadi terkejut. Ada sesuatu sebenarnya yang di pendamkan dan tidak di ceritakan kepada Haulah.

Tidak berapa lama kemudian, Abu Bakar kembali. Dia menceritakan tujuan kedatangan Haulah tadi. Abu Bakar turut terkejut, lalu bertanya, “Apakah Aisyah itu sesuai untuknya sedangkan Aisyah itu anak saudaranya.” Haulah terdiam dan tidak dapat menjawabnya. Lalu dia menemui Nabi dan bertanyakan kemusykilan Abu Bakar.

“Benar, Abu Bakar itu saudaraku dan aku juga saudara baginya, tetapi anaknya itu sah untuk aku nikahi sebab dia bukan anak saudara kandung,” Nabi menjawab.

Haulah merasa puas mendengar jawapan tersebut lalu pulang bagi memberitahu Abu Bakar akan jawapan itu. Abu Bakar terdiam dan perasaannya bercampur baur. Seperti isterinya, dia turut menyimpan sesuatu perkara yang dipendamkannya dan perlu untuk dia selesaikan pada kadar yang segera.

Abu Bakar terus menuju kerumah Mu’tam bin Adiy yang ketika itu belum memeluk Islam. Sebenarnya Mu’tam pernah berhajat untuk meminang Aisyah bagi anak lelakinya. Abu Bakar merasakan dia telah terikat dengan janji kepada Mu’tam dan merasakan tidak adil jika dia sengaja menggugurkan janji tersebut tanpa pengetahuan pihak lelaki. 

“Apakah pendapatmu tentang Aisyah?” tanya Abu Bakar sebaik sahaja dia tiba di rumah Mu’tam.

“Jika kami ingin mengahwinkan anak kami dengan Aisyah, kami khuatir jika dia perlu memeluk Islam,” jawab isteri Mu’tam. Ternyata mereka tidka mahu meninggalkan agama yang mereka anuti sekarang ini dan khuatir perlu memeluk Islam jika mahu meminang Aisyah. 

Abu Bakar tidak menjawab kemuskilan isteri Mu’tam itu, lalu bertanya kepada Mu’tam. “Apakah pendapatmu, Mu’tam?”

Mu’tam memberi jawapan yang sama dengan isterinya. Atas keengganan itu, Abu Bakar merasakan yang dia sudah lepas dari perjanjiannya dengan Mu’tam. Selepas itu, Abu Bakar bersetuju dengan permintaan Nabi dan Nabi kemudia melamar Aisyah dan menjadi isterinya.
Previous
Next Post »

1 comments:

Write comments
April 3, 2014 at 3:34 PM delete

banyak pengajaran disebalik cerita.

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon