ALLAH mencipta Syahwat?" Sembilan untuk wanita dan satu bahagian untuk lelaki.

kisahuntukrenungan

Maka Hassan Al Basri dan teman-temannya datang ke rumahnya dan mempersilakan mereka masuk. Kemudian di tutup Rabiatul Adawiyah dan dia duduk di belakangnya seraya berkata:"Siapa yang paling pintar antara kalian maka dia adalah suami saya." Maka mereka menjawab: "Hassan al-Basri".

Rabiah : "Bila dapat pertanyaanku maka aku adalah milikmu." 
Hassan : "Tanyalah semoga aku dapat menjawab" 
Rabiah : "Apabila aku mati dan keluar dari dunia, apakah aku nanti     
                keluar dengan beriman atau tidak?'
Hassan : "Itu masalah ghaib dan tidak seorang pun yang   
                mengetahui kecuali Allah. 
Rabiah : "Bila aku telah terletak di liang kubur dan ditanya  
                malaikat Mungkar dan Nangkir apakah aku nanti      
                dapat menjawab atau tidak." 
Hassan : "Itu juga hal yang ghaib dan tidak seorang pun yang 
                mengetahui kecuali Allah. "
Rabiah :  "Apa orang yang telah dikumpulkan di hari Kiamat 
                diberikan kepada mereka catatan amalan masing-
                masing, dengan tangan kananku atau tangan kirikukah 
                aku akan menerima catatan amalanku?"
Hassan : "Itu pun barang ghaib juga" 

Lalu Rabiah berkata untuk kali terakhirnya :"Hai Hassan , barang tidak dapat menjawab empat pertanyaan yang saya ajukan jangan berfikir untuk dapat mengahwini saya." 

Kemudian Rabiah berkata :"Hai Hassan , dalam beberapa bahagiankah ALLAH menciptakan akal?" 
"Sepuluh bahagian, sembilan untuk lelaki dan satu untuk perempuan", jawab Hassan. 
Rabiah :"Dalam berapa bahagiankah ALLAH mencipta Syahwat?" 
Hassan :"Sembilan untuk wanita dan satu bahagian untuk lelaki. 

Rabiah :"Hai Hassan , aku dapat menguasai sembilan syahwat dengan satu bahagian akal , sedang kamu pihak lelaki tidak dapat menguasai satu bahagian syahwat dengan sembilan akal yang kamu dapat." 

Kemudian , keluarlah Hassan dari rumah Rabiah dengan tangis dan air mata yang bercucuran. 

Petikan : Siri Pengajaran Ummah, Cerita & Doa dari Hadis dan Al-Quran
Himpunan Cipta Wan Jamal Bin Haji Wan Mat Saman Halaman 13 

Previous
Next Post »

4 comments

Write comments
Si Matatajam
AUTHOR
May 4, 2012 at 12:17 PM delete

Tq for sharing. Sblm ni pernah dgr crita ni tp perbualan rabiah n Hassan tu tak pernah lg.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
May 4, 2012 at 3:57 PM delete

salam perkenalan.. :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
May 5, 2012 at 5:04 PM delete

Hi dtg sini dan follow.. good article! :)

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon