MUKJIZAT 21- AL-QURAN SEBAGAI MUKJIZAT TERBESAR

Al-Quran merupakan mukjizat yang agung dan luar biasa. Jika mukjizat-mukjizat para rasul sebelum Nabi Muhammad SAW dapat dilihat pada zamannya saja, maka Al Quran adalah mukjizat yang dapat dilihat dan dibaca dari semenjak diturunkan sehinggalah dunia kiamat. Al-Quran adalah firman Allah yang terdiri dari 114 surat, yang dimulai dari surah All Fatihah dan diakhiri dengan surah An Nas.

Al-Quran diturunkan secara beransur-ansur. Al-Quran meliputi segala aspek dan kehidupan daripada ajaran Islam, ia meliputi aqidah, ibadah, muamalah, undang-undang, moral pergaulan dan akhlak. Oleh sebab risalah Rasulullah tidak terikat oleh waktu tertentu, tempat dan bangsa, maka ilmu yang terdapat dalam Al-Quran pun tidak terbatas dengan waktu. Setiap orang, bangsa dari mana sahaja boleh menggunakan ajaran Al-Quran dan Islam sebagai pegangan hidup. Kerana Nabi Muhammad diutus untuk seluruh alam dan umat manusia. Kebenaran dan Al-Quran dijamin oleh Allah SWT hingga akhir dunia .

kembali ke himpunan mukjizat
Previous
Next Post »

1 comments:

Write comments
Unknown
AUTHOR
January 22, 2014 at 9:57 AM delete

assalamualaikum..alhamdulillah..dapat juga ilmu slpas baca blog ni.. tq sbb brkongsi ilmu..semoga Allah merahmati kamu..amin.. :)

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon