Kisah Kesyahidan Waghidz (Abdullah bin Suhail Umar) dan Ayahnya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Kisah Kesyahidan Waghidz (Abdullah bin Suhail Umar) dan Ayahnya

Kisah Kesyahidan Waghidz (Abdullah bin Suhail Umar) dan Ayahnya- Nama penuhnya adalah Abdullah bin Suhail Umar ia adalah salah seorang sahabat yang berhijrah ke Habsah dan gugur dalam Perang Yamamah. Peperangan yang pernah diikuti oleh Abdullah bin Suhail adalah Perang Uhud, Perang Badar dan seluruh peperangan yang terjadi setelah itu. Namiun, ia gugur dalam Perang Yamamah pada usia 30 tahun. 


Muhammad bin Umar bin Atha mengisahkan bahawa Abdullah bin Atha berangkat menuju ke Badar dengan kaum Musyrikin dan bersama ayahnya Suhail. Ayahnya tidak mencuragai kalau Abdullah bin Suhail sudah pergi keluar dari agamanya. (Kafir kepada Islam).

Setelah kaum musyirikin dan kaum muslimin bertembung Abdullah bin Suhail bergabung dengan pasukan muslimin sampai Rasulullah saw tiba sebelum pertemburan dimulakan. Sebagai seorang muslim ketika itu Perang Badar adalah peperangan pertamanya bersama kaum muslimin. Usianya ketika itu baru 27 tahun . Ayah Abdullah sangat marah setelah mengetahui anaknya bergabung dengan pasukan muslimin.

Di waktu Abu Bakar menunaikan ibadah haji di masa kepimpinannya , Suhail bin Umar mendatanginya kemudian ia memeranginya dan Abdullah. Suhail berkata :"Aku telah diberitahu bahawa Rasulullah saw bersabda :Seorang syahid pada jalan Allah Swt akan memberi syafaat bagi 70 ahli keluarganya. (hadis sahih diriwayatkan oleh Abu Daud 2522, tirmizi 1712 menyatakan hadis ini hasan sahih dan baihaqi 9/165, 166 dalam kitabnya Sunan Al-Kubra)

Dan aku berhadap semoga anakku tidak memberi syafaatnya kecuali terhadapku terlebih dahulu (Lihat kitab Shafwah As-Shafwah karangan ibnu Jauzi ; 1/145,145)

Sumber : Perjalan Hidayah Umat

Terima Kasih membaca artikel Kisah Kesyahidan Waghidz (Abdullah bin Suhail Umar) dan Ayahnya ini

Daripada :

http://mselim3.blogspot.my

8 Comments

  1. Terima kasih banyak2.
    Susah nak jumpa blog macam ni.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih adanya blog seperti ini buat pengetahuan dan semoga tambah barokah.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih adanya blog seperti ini buat pengetahuan dan semoga tambah barokah.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah bertambah pengetahuan

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah bertambah pengetahuan

    ReplyDelete
  6. Bertambah ilmu bila kesini. Terima kasih
    Ini panduan :) Cara Mudah Nak Terminate Langganan Unifi

    ReplyDelete

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3