SIAPA MONDAY MOODY....BACA INI.....


Abu Yazid Al-Busthami, seorang pelopor sufi , pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu ," Tuan Guru, sepanjang hidup saya , tidak pernah lepas saya beribadat kepada Allah. Orang lain sudah lelap , saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"

Sang Guru menjawab sederhana,"Perbaiki penampilanmu dan ubahlah riak mukamu. Kau tahu, Rasullulah saw adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tidak keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasullulah saw , salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya."

Lelaki itu tertunduk. Ia berjanji akan memperbaiki penampilannya. Mulai hari itu, wajahnya sentiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh kesah. 


Alhamdulilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untuk keluh kesah. Sikapnya ramah, wajahnya sentiasa menguntum senyum bersahabat. Riak muka sentiasa berseri-seri . 


Ditaip dan diolah oleh : mselim3
Previous
Next Post »

2 comments

Write comments
tHinker StaR
AUTHOR
May 28, 2012 at 10:34 PM delete

btul gak tu..kalo kita senyum..terasa jiwa xtertekan sgt..huhu :)

Reply
avatar
Si Matatajam
AUTHOR
May 29, 2012 at 3:33 AM delete

lepas ni M kena slalu ingat cerita ni la...

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon