USIA DUNIA KINI BAGAI ORANG TUA BONGKOK TIGA

usiaduniabagaiorangtuabongkoktiga

Seterusnya Allah Taala menampakkan pula gambaran umur dunia yang kita kenal sebagai perhiasan, disimbolikkan berupa seorang wanita tua yang memakai segala macam perhiasan. Jibrail menjelaskan kepada Nabi Muhammad SAW bahawa ia adalah lambang baki umur dunia yang diibaratkan sebagai baki umur seorang wanita yang telah tua, tetapi masih lagi hendak berhias dengan pelbagai hiasan.


Semasa peristiwa Israk, Allah telah mengambarkan keadaan umur dunia sudah terlalu tua, ertinya telah hampir sangat akan kiamat. Sejak Israk hingga kini usia dunia ini telah berlalu selam 15 abad ( 1,500 tahun ). Cuba kita bayangkan seseorang yang tua yang hidup 1,500 tahun yang lalu yang telah pun bongkok tiga (berumur kira-kira 1,500 tahun ) , jika ia hidup hingga zaman ini, bagaimanakah keadaannya? Kalau 1,500 tahun lalu ia telah terlalu tua sudah bongkok tiga, sekarang sudah berapa kali lipat ganda bongkoknya.

Namun manusia yang hidup di penghujung usia dunia ini masih lagi tidak merasakan dunia ini telah tua. Gambaran usia dunia yang digambarkan kepada Nabi itu sebagai peringatan kepada kita umatnya agar sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi saat fana dan tidak terus lalai dengan kesibukan dunia yang tidak pernah ada penghujungnya.

Ambillah iktibar daripada tamsil orang tua yang Allah gambarkan kepada Nabi Muhamad SAW. Orang tua yang menghiasi diri dengan pelbagai barang kemas, mengambarkan sifat penghuni dunia yang hidup ketika zaman dunia diambang hampir kiamat ini yang merasakan dirinya masih muda dan usia hayatnya masih panjang. Mereka merasakan bagai gadis sunti yang masih inginkan perhiasan diri. Itulah sindiran Allah kepada umat Nabi Muhamad yang hidup pada akhir zaman ini. Tetapi kita tetap lupa dan mengabaikan sindiran pengajaran daripada kisah Israk ini.


Sifat lalai manusia dengan urusan dunia telah menjadi sifat manusia sepertimana yang digambarkan oleh Allah dalam Al-Quran surah Ali Imran ayat 14 :

Pengajaran daripada peristiwa ini kita memperolehi kesimpulan bahawa segala sesuatu di dunia ini sifatnya sementara dan tidak menyakinkan, tetapi urusan akhirat adalah menyakinkan. Kemudian kita hendaklah melihat nilai kenikmatan di dunia itu mengikut ukuran Allah, bukan menurut ukuran dan nilaian kita.

Ukuran nikmat dunia mengikut ukuran Allah adalah terbatas dan sementara, sedangkan kenikmatan yang akan diperolehi di akhirat nanti menurut ukuran Allah Taala tidak terbatas. Di dunia ini segalanya terbatas, di akhirat batasan tiada lagi.

Wassalam..
Previous
Next Post »

1 comments:

Write comments
M@W@R Q@SeH
AUTHOR
March 19, 2012 at 2:24 PM delete

manusia tidak pernah puas dgn ape yg mereka ada...takutnya bila mengenangkan dunia semakin tua tetapi amalan masih tdk mencukupi sbg bekalan ke sana nnt...

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon