3 KEADAAN PERGAULAN INSAN

keadaan-pergaulan-insan

Dari segi pergaulan seseorang insan dengan insa nyang lain, ia terbahagi kepada 3 keadaan :


PERTAMA
Laksana malaikat yang mulia, suka berbuat baik kepada insan lain iaitu seseorang yang berusaha menunaikan hajat orang lain dengan cara penuh kasih sayang dan lemah lembut dan sentiasa melakukan perkara yang dapat mengembirakan hati mereka .


KEDUA
Laksana binatang dan benda keras iaitu seseorang yang tidak memberi kebaikan kepada orang lain dan tidak pula menolak sebarang perkara yang menyakiti mereka .


KETIGA
Laksana kala jengking, ular dan binatang buas iaitu seseorang yang tidak diharapkan kebaikannya dan dijauhi kejahatannya .

Oleh itu, jika engkau tidak mampu mencapai darjat malaikat maka janganlah engkau menjadi lebih rendah daripada darjat bintang dan benda-benda keras iaitu turun kepada darjat kala jengking, ular dan binatang buas yang suka menyakitkan orang lain . 

Jadi jikalau engkau redha bagi dirimu untuk berada di bawah daripada darjat "A'la llliyyin" ( darjat yang paling tinggi daripada yang tinggi ) maka janganlah engkau redha dirimu dengan darjat "Asfala safilin" ( darjat yang lebih rendah daripada yang rendah ) dan jikalau engakau tidak mampu melakukan perkara yang menguntungkan maka janganlah engkau melakukan perkara yang merugikan . 
Previous
Next Post »

2 comments

Write comments
RHI
AUTHOR
January 19, 2012 at 8:47 PM delete

InsyaAllah...ingin sekali menjadi yang pertama

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
October 24, 2012 at 1:43 PM delete

jazakallah

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon