Orang Yang Terakhir Masuk Syurga

taman-syurga


Orang yang paling akhir masuk syurga adalah seorang yang melintas titian di atas neraka. Kadang-kadang dia tersungkur pada wajahnya dan kekadang dilahap api  neraka hingga hangus. Ketika berjaya melalui titian, dia melihat ke neraka da berkata:"Maha Mulia Zat yang menyelamatkanku dari engkau! Sungguh Allah SWT telah memberiku nikmat yang tidak diberikan kepada siapa pun dari manusia generasi pertama hingga generasi terakhir."


Lalu diperlihatkan sebatang pohon kepadanya. 

Dia berkata:"Rabbku, dekatkan pohon itu kepadaku agar dapat aku bernaung di bawahnya dan meminum airnya!."

Allah SWT berfirman kepadanya:"Hai anak Adam apabila permintaan kamu Aku penuhi adakah kau akan meminta yang lain."
Orang tersebut menjawab : "Tidak wahai Rabbku." Maka dia berjanji kepada Rabbnya tidak akan meminta yang selainnya. Allah SWT mendekatkannya kepada pohon tersebut. Sehingga dia bernaung di bawahnya dan meminum airnya. Tidak lama kemudian diperlihatkan kepadanya pohon yang lebih bagus daripada pohon yang pertama. Orang tersebut berkata :" Rabbku dekatkan aku pada pohon itu agar aku boleh minum airnya dan bernaung di bawahnya. Aku minta ini saja tidak yang lain."

Allah SWT berfirma :" Hai anak Adam, bukankah engkau telah berjanji kepadaku tidak meminta yang lain.?"

Orang tersebut berkata :"Ya benar, namun jika Engkau memberikan yang satu ini aku tidak akan meminta yang lain!"Dia berjanji lagi kepada Allah SWT . Allah SWT pun memberikan uzur kepadanya kerana dia melihat sesuatu yang membuatnya tidak boleh bersabar.

Allah SWT mendekatkannya kepada phon yang dimintanya. Lalu dia bernaung dan meminum airnya. Tidak lama setelah itu diperlihatkan kepadanya pohon di pintu syurga yang lebih baik daripada dua pohon sebelumnya. Dia berkata ;" Rabbku dekatkan aku pada pohon itu. Aku ingin bernaung di bawahnya dan meminum airnya. Jika permintaanku ini Engkau kabulkan , maka aku tidak meminta yang lain.

Allah SWT berfirman:" Hai anak Adam, bukankan engkau tadi berjanji kepadaKU tidak akan mengajukan permintaan yang lain?"
Orang tersebut berkata :" Ya aku mengaku , wahai Rabbku . Namun jika permintaan yang satu ini dipenuhi maka aku berjanji setia tidak akan meminta yang lain. "

Allah SWT mengabulkan permintaan. Setibanya di pohon yang diminta , orang tersebut mendengar suara penghuni syurga . Maka dia kembali berkata"Wahai Rabbku , masukkanlah aku ke dalam syurga."

Allah SWT berfirman:" Wahai anak Adam, apa yang dapat membuat kamu redha dan menghentikan permintaan kamu kepadaKU . Apakah engkau tidak redha AKU beri kenikmatan sebesar dunia dan ditambah sepuluh kali ganda yang sama dengannya?"

Orang tersebut berkata:" Wahai Rabbku apakah Engkau mengejekku. Engkaulah Rabb alam semesta." Mendengar perkataan orang tersebut, Allah SWT ketawa kemudian ia berfirman:"Sesungguhnya Aku tidak mengejek kamu, akan tetapi AKU Maha Mampu ke atas apa yang AKU kehendaki. "

( Sumber : Hadith Abdullah bin Mas'ud Riwayat Muslim no.186 )
Previous
Next Post »

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon