Para Syuhada : Amir bin Fahirah Para Malaikat Menguburkannya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Para Syuhada : Amir bin Fahirah - Amir bin Fahirah beliau adalah hamba Abu Bakar As-Siddiq ia adalah merupakan salah seorang sahabat yang mula-mula memeluk islam. Beliau adalah seorang diseksa dengan teruk kerana keislamannya kepada Allah SWT.

 
Saidina Abu Bakar membelinya dan lalu memerdekakannya sebelum kemudian dia diajak bertemu dengan Rasulullah SAW di rumah Arqam yang mana ia pernah diseksa agar keluar daripada islam. Siri peperangan yang pernah diikutinya adalah Perang Badar dan Perang Uhud. Ia gugur sebagai syuhada dalam peristiwa Bir Maunah pada tahun ke empat hijrah, ketika berumur 40 tahun.

Ketika berada di Bir Maunah ia ditikam oleh Jabbar bin Sulamiy hingga tebus badannya. Amir bin Fahirah berkata :"Aku telah menang demi tuhan pemilik Kaabah dan demi Allah SWT. Jabar bertanya : "Menang dari apa?" Mereka menjawab :" Dia telah menang kerana mendapat syurga Allah lalu Jabbar bin Sulamiy pun memeluk islam.

Ibnu Thufail berkata :"Ketika gugur dalam perang jasadnya diangkat ke langit dan bumi sehingga aku melihat langit seolah-olah berada di bawahnya, mereka bertanya sambil terpegun : "Itulah Amir bin Fahirah! " . Urwah bin Zubair berkata :"Mereka melihat para malaikat menguburkannya. (74) 


(74) Lihat kitab shafwah as-shafwah 1/432, 433 dan kitab Ishabah 4/41,15

Daripada :
http://mselim3.blogspot.my

Terima kasih kerana membaca artikel Para Syuhada : Amir bin Fahirah Para Malaikat Menguburkannya ini .

4 Comments

  1. Ya Allah subahanallah..Allahu Akhbar

    ReplyDelete
  2. Thnks 4 sharing.


    Salam singgah dari "http://www.mialiana.com/2016/09/senarai-url-blog-25.html"

    ReplyDelete
  3. Masyaallah..sy suka baca kisah2 nabi saw dan sahabat2 baginda yg sbegini...mohon diperincikan lagi..dan diperbykkn lg kisah2 sebegini..sgt bmanfaat dan berinspirasi...smoga allah mberikn ganjaran yg paling besar buat penulis diats usaha murni ini...insyaallah..amin

    ReplyDelete
  4. Masyaallah...terima ksh diats pkongsian ilmu..sy sgt suka baca kisah2 nabi saw dan para sahabt2 baginda..mohon diperincikn lagi dan diperbykkn lagi kisah2 sebegini..sgt mberi manfaat dan berinspirasi..smoga allah mberikn ganjaran yg besar buat penulis..amin ya rabb

    ReplyDelete

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3