Kisah Pelepah Tamar Menangis Kerana Rasullulah Saw..

kejadianpokoktamarmenangis
(Di kawasan Raudhah di Masjid Nabawi,Madinah inilah kejadian pokok tamar menangis)

Kisah ajaib yang mendidik jiwa. Kisah ajaib yang sukar diterima akal yang terbatas. Disebabkan itu islam mendidik kita dengan konsep dipanggil sebagai 'keimanan' . Mempercayai segala sesuatu yang disyariatkan dengan hati yang tekad tanpa ragu-ragu. Jika diikutkan , banyak kisah yang menguji keterbatasan akal kita. 

Seperti kisah Nabi Muhammad saw naik ke langit ke tujuh menerima wahyu dan kisah baginda membelah bulan kepada dua dan mencatumkannya semula. 

Semua sepatutnya ditolak oleh akal. Namun, kerana bimbingan wahyu yang disulami rasa keimanan. Kita menyakini bahawa sesungguhnya tidak ada apa yang mustahil bagi Allah. 

Masjid An-Nabawi juga tidak terlepas daripada kisah ajaib ini . Antaranya sebatang pelepah tamar yang menangis. Kisah ini disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Jabir bin RA seperti yang disebutkan dalam hadis Bukhari . Bahawa Rasullulah saw duduk  bersandar pada satu pelepah tamar yang dijadikan tiang masjid. Ketika sebuah mimbar dibina untuk menggantikan pelepah tamar ini, tiba-tiba terdengar suara tangisan seperti bunyi unta merengek hingga semua orang di masjid itu mendengar. 



Sampai akhirnya Rasullulah saw datang dan menghampirinya. Baginda menyakinkan dan memujuknya dan akhirnya pelepah itu diam. 

Hadis ini juga diriwayatkan An-Nasai dan Imam Ahmad (lihat sahih Mukjizat al Nabi, halaman 149-161) 

Jabir RA meriwayatkan seperti disebutkan dalam hadis Bukhari bahawa :"Nabi Muhammad saw selalu bersandar pada sebatang pohon tamar ketika menyampaikan khutubah Jumaat." 

Saidina Abu Bakar As-Sidiq ra mencadangkan supaya dibina mimbar yang baru. Cadangan itu diterima Rasullulah saw . Lalu sebuah mimbar yang membabitkan 3 anak tangga dibangunkan. 
Ketika Rasullulah saw duduk di atas mimbar yang baru untuk berkhutbah, sahabat mendengar pelepah tamar itu menangis seperti anak kecil . Ada juga mengatakan bunyinya seakan-akan seekor unta merengek. 

Rasullulah saw mendekati pelepah tamar dan bertanya kenapa ia menangis. Pelepah tamar itu mengatakan ia menangis kerana tidak lagi digunakan untuk mengingati Allah swt. 

Rasullulah saw menyuruh pelepah tamar itu dikapankan dan memujuknya dengan mengatakan ia akan dibangkitkan di dalam syurga. 

Inilah satu-satunya pokok tamar di syurga yang berasal dari dunia. Tempat tumbuh pokok tamar ini didirikan sebuah tiang dan dinamakan tiang Mukhallaqah. Kerana itu, sejak Rasullulah saw memujuk pokok tamar itu, pewangi bernama 'Khaluq' sering disapukan kepadanya. 

Selepas pohon tamar itu mati, sebatang tiang didirikan sebagai tanda kewujudan pohon tamar yang dijamin syurga oleh Rasullulah saw. 

Kisah pelepah tamar ini lebih mulia jika dibandingkan dengan diri ini yang mengaku merindui Rasullulah saw , yang selalu sahaja mengungkapkan sayang dan rindu kepada Rasullulah saw tetapi sering lupa berselawat dan mengamalkan sunnah rasullulah saw yang dianjurkan baginda. 

Pernahkah kita mengalirkan air mata kerana rindu kepada Rasullulah saw sebagaimana Rasullulah saw mengalirkan air mata saat menjelang kewafatan kerana bimbang nasib umatnya pada akhir zaman ini. 

Jika sebatang pelepah tamar begitu memahami keistimewaan Rasullulah saw sehingga menangis teresak-esak mengapa kita yang berakal ini tidak berselawat dan malu mengamalkan sunnahnya.

Sumber : Bacaan BH   
Previous
Next Post »

11 comments

Write comments
Bin Muhammad
AUTHOR
April 12, 2013 at 10:25 AM delete

Salam dan terima kasih.
Sungguh tersentuh hati dengan artikel ini...sesungguhnya terasa malu pd diri ini. Bila diingati barulah teringat, masih lemah iman didada.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 12, 2013 at 10:49 AM delete

penah dengar citer nie masa khutbah jumaat...nice share

saya dah email pasal tukar template tu

Reply
avatar
April 12, 2013 at 11:32 AM delete

Tersentuh AJ membaca kisah ni......

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 12, 2013 at 1:57 PM delete

Salam,

Masyaalaallah..terima kasih sbb selalu share cerita yang bermanafaat...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
April 12, 2013 at 3:52 PM delete

KA mmg suka baca cerita2 tentang nabi muhammad saw. byk pengajaran buat kita kan !

Reply
avatar
April 13, 2013 at 7:15 PM delete

alhamdulilah entry yang bermanfaat.. jadi hiba

Reply
avatar
lin
AUTHOR
May 11, 2014 at 8:27 PM delete

Terima kasih atas perkongsian ...

Reply
avatar
lin
AUTHOR
May 11, 2014 at 8:28 PM delete

Hanya DIA yg tahu perasaan saya bila membaca kesah ini . Terima kasih atas perkongsian.

Reply
avatar
lin
AUTHOR
May 11, 2014 at 8:29 PM delete

Terima kasih atas perkongsian ...

Reply
avatar
arzmoha
AUTHOR
November 7, 2014 at 5:29 AM delete

rasa nak menangis baca. Kita kata kita umat Nabi Muhammad tapi jarang sangat selawat pada baginda Rasul

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon